Runflat banden?

Vraag gesteld door ANWB Experts data 2 op 17 oktober 2014

Ik heb een BMW 320d coupé (2007). Mijn zomerbanden achteren zijn versleten. Op dit moment heb ik runflat zomerbanden (Bridgestone Potenza 255/35/R18). Nu ben ik aan het denken of ik weer runflat zomerbanden pak of gewone zomerbanden. Ik heb gehoord dat runflat banden veiliger zijn dan gewone banden op het moment dat ze lek gaan. Ik rij ongeveer 40.000km per jaar waarvan veel op de snelweg en de veiligheid zou een belangrijk punt voor mij zijn om runflat   banden te pakken.Een ander voordeel van runflat banden is natuurlijk dat je met een lek nog een aantal km kunt doorrijden. Echter er zijn natuurlijk ook andere oplossingen zoals bijvoorbeeld een bepaald spul erin spuiten (met een compressor) waarmee je nog verder kunt rijden op de lekke band.De nadelen van de runflat banden die ik heb gehoord zijn dat ze over het algemeen meer brandstof verbruiken, een slechtere grip hebben op nat wegdek en een stukje duurder zijn.Na deze voor- en nadelen te hebben gehoord ben ik erg benieuwd wat het advies van de ANWB is in deze kwestie. Is het advies om voor runflat zomerbanden te kiezen of gewone zomerbanden?

Deze vraag is oorspronkelijk op AutoVraag gesteld door jacobsmarvin

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Met de benaming Run-Flat Tyres wordt een  generatie banden aangeduidt waarmee in geval van een lekke band tijdelijk kan worden doorgereden. De "run-flat" eigenschappen hebben een noodloop karakter, maximaal zo'n 150 tot 200 km en met een maximum snelheid van zo'n 80 km/u (afhankelijk van merk en type van de band). Bij gebruik van run-flat tyres is een reservewiel overbodig.

Run-flat banden bestaan al langer maar bij dit type band hoort een bewakingssysteem dat de rijder waarschuwt voor drukverlies. Dergelijke bandenspanningscontrole systemen zijn sinds kort beschikbaar zodat een opmars van de run-flat tyres nu verwacht wordt. De eerste auto die standaard op run-flat tyres staat is er al, de Mini Cooper (met Pirelli Eufori@).

De techniek van een run-flat band is vrij simpel, de band is dusdanig versterkt dat een lege band de auto kan dragen (1), dat een lege band niet van de velg kan lopen (2) en dat de vervorming die ontstaat door het rijden met de lege band het gat (lek) niet verder doet scheuren (3). De diverse bandenmerken hebben verschillende manieren om dit resultaat te bereiken. Globaal kunnen er echter twee principes worden onderscheiden; ofwel met maakt de zijwang en het karkas zo stijf dat het zelfdragend wordt (en dus niet ineen kan klappen waarmee de band van de velg zou lopen), ofwel men gebruikt een stevigheidsring.
De eerste constructie heeft als voordeel dat er geen speciale velg noodzakelijk is en dat er in geval van nood ook een gewone band gemonteerd kan worden (een niet te onderschatten voordeel zolang run-flat tyres nog geen gemeengoed zijn). De constructies met een stevigheidsring -zoals het PAX systeem van Michelin- vereisen een aparte velg en aparte montageapparatuur. Dit systeem is overigens ook geschikt voor banden met een hogere zijwang, zoals bijvoorbeeld bij terreinauto's. Omdat de band zelf nauwlijks versterkt wordt blijft ook een goed comfort gewaarborgd.

Met name de run-flat banden die geen aparte velg vereisen, zijn er ook voor de vervangingsmarkt. Hierbij geldt wel dat een bandenspannings-controle systeem in feite noodzakelijk is (maar niet verplicht). Deze systemen zijn er echter ook al retro-fit.
Het verschilt per bandenmerk of een band waarmee zonder luchtdruk is gereden vervangen moet worden of gerepareerd mag/kan worden.
 

Ook de prestaties verschillen per merk/type band. De Bridgestone Potenza RE scoort 4 van de 4 sterren in de test en is dus een prima keuze.



***

Reactie van jacobsmarvin:

Bedankt voor de reactie.
Echter ik vroeg me nog af hoe de ANWB tegen het veiligheids-aspect van runflat banden aankijkt. Zoals benoemd in mijn eerdere vraag: "Ik heb gehoord dat runflat banden veiliger zijn dan gewone banden op het moment dat ze lek gaan. Ik rij ongeveer 40.000km per jaar waarvan veel op de snelweg en de veiligheid zou een belangrijk punt voor mij zijn om runflat banden te pakken."
Hoe kijkt de ANWB hier tegenaan?

Daarnaast hoor ik wel eens dat runflat banden minder grip hebben dan gewone banden. Hoe kijkt de ANWB hier tegenaan?



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Voor wat betreft de veiligheid bij een lekke band kunnen we stellen dat een lekke band duidelijk minder invloed heeft op het weggedrag van de auto met run-flat banden. Speciale velgen en TPMS zijn noodzakelijk.

Recent heeft ANWB geen run-flat banden getest. Als we naar informatie van bijvoorbeeld de Consumentenbond kijken zien we dat de prestaties van de laatste generatie run-flat banden nauwelijks nog verschillen met gewone banden. Het comfort is minder en het verbruik hoger en tevens zijn de banden duurder.