Olieverbruik

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 januari 2019

Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 2010. 4 jaar geleden 2e hands gekocht bij km stand 50.000. Huidige stand 110.000 km. Het olieverbruik is inmiddels verdubbeld naar meer dan 1l per 2000 km. Een rit naar Zwitserland heen en terug lukt zonder olie bij te vullen niet meer. Ik gebruik de voorgeschreven olie 0W30 of 5W30. Voor de aankoop is de distributieketting vervangen. Ik weet inmiddels dat deze motoren berucht zijn om hun olieverbruik.

Ik kan respectievelijk de auto inruilen, voor veel geld laten repareren of nog een tijd zonder reparatie doorrijden.
Afgezien dat het lastig is voortdurend olie te moeten bijvullen vraag ik me af bij welk olieverbruik er duidelijk motorschade gaat optreden. Ik leg deze vraag aan u voor omdat  mijn skoda dealer bij elke beurt altijd met onnodige reparatie adviezen komt. Dit in tegenstelling tot mijn citroen dealer.  (1e eigenaar  C5 2.0i 16V 300.000 km met een veel lager olieverbruik!)

Antwoord van Jos van der Drift

ANWB Expert

Uw Skoda Yeti heeft een hoog olieverbruik en u vraagt zich af hoe nu verder.

Één liter olie op 2000 kilometer is zeker een fors verbruik. Ook bij deze tellerstand. De 1.8 T(F)SI versies zijn inderdaad berucht om dit verschijnsel, ook bij de aanverwante merken waar deze motor onder de kap ligt.
w instructieboekje meldt daar overigens het volgende over: ''Het is normaal dat de motor olie verbruikt. Afhankelijk van de rijstijl en de gebruiksomstandigheden kan het olieverbruik tot circa 0,5 l per 1.000 km bedragen.Tijdens de eerste 5.000 kilometer kan het olieverbruik daarboven liggen''.

Volgens de specificaties van Skoda valt dit verbruik nog net binnen de norm. Gevoelsmatig blijft dit óók wat ons betreft een erg hoog verbruik, maar Skoda redeneert dat er feitelijk dus niets aan de hand is. Op het moment dat het verbruik méér dan 1 liter op 2000 kilometer wordt, voldoet de auto niet meer aan de door de fabriek opgegeven norm en heeft u wat mij betreft alle reden de verkoper hierover aan te spreken. We hebben in andere voorkomende gevallen gezien dat een dealer, die u wellicht deze auto heeft geleverd, dit tóch aanneemt als garantie klus. Ik denk daarom dat u in dit stadium de dealer op de hoogte moet brengen van dit verbruik en wijzen op de genoemde norm in de handleiding. Wellicht gaat de dealer over in een bepaalde meetprocedure om uiteindelijk gedurende het verdere gebruik vast te stellen wanneer de norm wordt overschreden.

Maar ik vind dat u vastberaden moet zijn omdat we in soortgelijke individuele gevallen hebben gezien dat dit loont. En zo lang de motorolie op peil blijft hoeft u geen verdere schade te verwachten. Het wordt pas écht technisch verontrustend bij meer dan 1 liter op 1000 km. Maar de strijd om garantie is wat mij betreft op dit moment de beste strategie. Met inruilen of zelf laten repareren komt de fabrikant/dealer er té gemakkelijk vanaf.