Non conformiteit

Vraag gesteld door Mtoledo op 14 januari 2019

Recentelijk heb ik een auto gekocht bij een autodealer (17 december 2018) In een maand tijd zijn er al verschillende onderdelen stuk gegaan of vervangen. Zo komt er ook nu weer een reparatie aan. De autodealer heeft mij via de mail toegestuurd dat ik nu geen recht meer heb op garantie. Volgens het stuk op de website zou ik dat wel hebben. Ik ben benieuwd wie er nu in zijn recht staat en waar ik dat kan terugvinden.

Ook zegt hij dat hij al 249 van de aankoopprijs heeft afgedaan. Dit was omdat hij onjuiste informatie in zijn advertentie had staan. Er zou cruisecontrol opzitten en dit bleek niet zo te zijn. Hij heeft zelf het voorstel gedaan.

Opel corsa uit 2009, diesel, km stand 195000, aankoopbedrag 2900.

Zie hieronder het mail verkeer:
"Beste meneer,

Op 17 december 2018 heb ik bij u een Opel Corsa gekocht kenteken 50-HNJ-1 uit het bouwjaar 2009. De auto voldoet niet aan de verwachtingen die ik op grond van de overeenkomst heb. De volgende problemen zijn binnen één maand naar voren gekomen:

- Defecte gloeibougies (reeds vervangen)

- Kromme remmen (reeds vervangen)

- Storing in de koelventilator

- Auto in noodloop.

Op basis van de bovenstaande punten hebben we u in de gelegenheid gesteld hier een passende oplossing voor te vinden. Telefonisch is afgesproken dat de Opel Corsa uitgelezen gaat worden bij een Opel dealer. Er zal een diagnose rapport opgesteld worden. De auto wordt woensdag 16 januari 2019 nagekeken hierna zal het rapport worden vrijgegeven.

Op basis van dit rapport zal ik u wederom in de gelegenheid stellen om hier een passende oplossing voor aan te bieden."

"Geachte, 

Wij willen u op de volgende punten attenderen: U de auto op 13-12-2018 bij ons gekocht heeft, dat is inmiddels 1 maand en 1 dag geleden.

Echter hebben wij toen een overeenkomst gemaakt waarop staat dat u de auto heeft gekocht zoals gezien en gereden en u geen enkele vorm van garantie heeft. Ook was onze vraagprijs € 3.149,- incl. nieuwe APK, u heeft de auto gekocht voor € 2.900,- met nieuwe APK. Daarbij heeft u een korting ontvangen van € 249,- juridisch gezien heeft u daarmee al uw rechten afgekocht. Nu was er binnen 50 gereden kilometers een storing opgetreden. Daarop heeft u contact met ons opgenomen en hebben wij u vermeld dat u het mocht laten maken op onze kosten. Dit omdat wij goede service willen verlenen.

Dat waren de gloeibougies met het kosten plaatje van € 192.33,-. Vervolgens voldeden de remmen het niet volgens u, ook deze hebben we na wat wikken en wegen vervangen op onze kosten. Kosten daarvan zonder gerekende montage uren(zelf gemonteerd) € 134.87,- bij elkaar heeft u dus een vergoeding van € 576.20,- incl. BTW gehad.(gemaakte kosten van de apk nog niet meegerekend)

Nu is er na 3 weken helaas weer een storing opgetreden. Deze wordt beoordeeld door de Opel dealer genoemd Rijkmans Opel te Steenwijk. Bij onze laatste ontmoeting hebben wij u verteld dat onze service niet meer verder rijkt. Daar had u volledig begrip voor. Wij wachten het oordeel van de dealer nog even af maar verwacht niet te veel van onze kant."

 

Antwoord van Annemieke Zerdoun

ANWB Expert

U heeft onlangs een auto gekocht. Vlak na de aankoop zijn er al verschillende reparaties nodig geweest. De verkoper geeft nu aan dat u geen beroep meer kunt doen op garantie. U vraagt wat uw mogelijkheden zijn.

De vraag is of u inderdaad bij aankoop een garantie heeft afgesproken. In dat geval bepalen de garantievoorwaarden waar u recht op heeft.  Is er geen garantie afgesproken, dan kunt u alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Over het algemeen is het "hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten".

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval hangen uw mogelijkheden onder meer af van de leeftijd, kilometerstand en het onderhoud uw mogelijkheden. De door u gekochte auto is 10 jaar oud en heeft 195000 km gereden. Daarbij kunt u niet meer aangeven dat u geen gebreken hoeft te verwachten. De gebreken zelf kunnen nog wel van invloed zijn.

U kunt de verkoper mogelijk wel aanspreken op het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoefde te verwachten. De verkoper zou in dit geval een deel van de kosten van herstel op zich kunnen nemen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.