Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Na schoonmaken van de vervuilde THP motor 1,6 Peugeot 3008 is geadviseerd om super 98 te tanken voor een betere verbranding.

Vraag gesteld door F. van Horn op 4 maart 2016

In april 2015 is bij ca. 60.000 km de distributie vervangen. In januari 2016 is bij ca. 80.000 km de motor gereinigd na melding "vervuilde motor" Oliefilter en olie zijn vervangen door 0W30 van Total met spec. van Peugeot. Motor en kleppen gereinigd met TUAP. In de tank ook een addidtief van Tunap gedaan met advies tank in vervolg Super 98 om vervuiling te voorkomen. Wat betekent dat je duurdere brandstof tankt en de kosten van de auto aanmerkelijk duurder uitvallen. Voorheen tankt is meestal Shell Euro 95. Dus een merkbenzine. Wat zijn de ervaringen op dit gebied?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U krijgt het advies om super 98 te tanken vanwege de inwendige motorische vervuiling van uw Peugeot 3008 THP.

Het verhaal van de inwendige vervuiling en distributieketting zijn helaas niet uitzonderlijk. Formeel is de auto natuurlijk prima geschikt voor euro 95 en is dit min of meer een noodsprong om dit verschijnsel enigszins te beperken. U zou inderdaad kunnen overwegen een schonere premium brandstof te tanken zoal o.a. BP Ultimate, Esso Synergy Supreme+ (98 octaan) en Total Excellium en Shell V-Power.

De genoemde vervuiling wordt mede in de hand gewerkt door de schakelindicator die de berijder sommeert zo snel mogelijk op te schakelen om in een zo'n laag mogelijk toerengebied te rijden. Uiteraard ten behoeve van een laag brandstofverbruik. Juist onder die gebruiksomstandigheden draait de motor voor een groot deel op de terug gevoerde uitlaatgassen. Misschien dat de combinatie premium brandstof en wat frequenter in een hoger toerengebied rijden deze vervuiling minder kans geeft.



***

Reactie van F. van Horn:

Aanvulling op 3008 THP vervuiling en distributie. Dit advies is ook door de dealer gegeven. Vanaf dat moment rij ik niet meer in een laag toerental maar minimaal 2000 t/min. ook met de caravan rij in hooguit in Duitsland ca. 100 km/u in de vijf. De foto's van de vervuiling zagen er ongelofelijk smerig uit m.n. de kleppen. Ook is een deel te wijten aan de inspuiting onder de inlaatkleppen ipv dat deze er boven zaten gemonteerd. Zelf heb ik het idee dat we het milieu willen sparen maar dat de techniek dit niet kan verwezenlijken. Vanaf de schoonmaak beurt rij ik alleen nog op Super (octaan 98)
Overigens is tot op heden toe alles onder coulance geregeld door de dealer en Peugeot.
Maar nu is ook nog het koelingspompje van de turbo stuk gegaan, met een kleinere coulance regeling.