Melding dashboard; garantie of niet?

Vraag gesteld door LJBalt op 15 januari 2019

Beste medewerker,

Op 1-2-2018 kochten we met 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak een Alfa 147 bij een garage. Binnen deze 3 maanden kreeg ik een melding in het display; te weinig oliedruk. Het laatste woord kon ik niet lezen. Het advies was om 'Het in de gaten te houden'. Er hoefde toen niet direct iets aan gedaan worden volgens garage. Sindsdien heb ik de melding regelmatig gehad. Het heeft niet tot een motorisch defect geleid voor zover ik kan constateren.

Een maand geleden kon ik lezen wat de melding inhield; 'Te weinig oliedruk motor'. Het instructieboekje van de auto zegt dat de auto dan diect aan de kant moet worden gezet. Dat leek me wat overdreven. Maar helemaal lekker zit de melding me niet. Uiteraard heb ik de motor altijd op tijd voorzien van olie. Deze week zak ik wat olie op het motorblok. Net onder het kleppendeksel. Het was een zweten, geen echte lekkage. Had dit met de melding te maken?

Omdat ik uiteindelijk de melding helemaal heb kunnen lezen, en de zweetplekken heb gezien, besloot ik de garage te bellen. Ik vertelde dat ik binnen de garantie periode niet ben geholpen met de melding en het in de gaten moest houden. Enigszins begrijpelijk vonden ze mijn vraag of het alsnog binnen de garantie viel na bijna 9 maanden niks van me te hebben gehoord, te laat. Zo werkt het volgens hen niet! Daarnaast kon het geen kwaad en dachten ze aan een sensorprobleem. Voor 35 euro boden ze aan het te vervangen.

Ik voel me wel met een kluitje in het riet gestuurd. Wat vind de ANWB expert hier van?

Bij voorbaat dank.

Antwoord van Jos van der Drift

ANWB Expert

Kort na aanschaf van uw Alfa 147 kreeg u een melding van te weinig oliedruk.

U had hier binnen de garantie termijn tóch meteen werk van moeten maken. Het negeren van dit signaal is in principe niet zonder risico geweest, zoals het instructieboekje feitelijk ook aangeeft. De garage heeft dit toen geinterpreteerd als 'iets om in de gaten te houden' en dat er vermoedelijk niets aan gedaan hoefde te worden. De vraag is dan wanneer je de melding wél serieus moet nemen en de auto aan de kant moet zetten. U heeft immers daarna meerdere keren deze melding gekregen en zou dat echt een indicatie geweest moeten zijn de auto door de garage nader te laten onderzoeken.

Bijna een jaar na aanschaf lijkt dat de melding gelukkig niet daadwerkelijk oliedruk gerelateerd te zijn. Een zwetend blok is ook geen aanwijzing in die richting en beschouw ik wel als relatief onschuldig. Toch ben ik van mening dat wanneer de garage erkend dat u de betreffende klacht binnen de garantie heeft gemeld, dit met terugwerkende kracht alsnog opgelost moet worden. Het zou mij echter niet verbazen wanneer de garage dit alsnog als garantie afwijst. Er was immers sprake van garantie op motor en versnellingsbak dat meestal betrekking heeft op de inwendig draaiende onderdelen. Een oliedruksensor valt dan niet onder die noemer. Maar ik blijf van mening dat met herhaaldelijk deze oliedrukmelding u zich té makkelijk toen heeft laten afwimpelen. Ik hoop dat de garage hier tóch op wil terugkomen. De oplossing is hopelijk een nieuwe sensor en zal de garage de kop niet kosten, maar levert wel een tevreden klant op.