Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB experts auto en motor

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 8 januari 2019

Mijn Peugeot 5008, nieuw gekocht 5-2-2010 heeft de eerste jaren herhaaldelijk vermogensproblemen gehad, die door de importeur/dealer zijn verholpen. In de zomer 2016 viel weer het vermogen uit, waarna voor onze rekening de turbo is vervangen. in september 2018 moest de turbo weer worden vervangen: "pakking tussen turbo en kat stuk, wastegate in turbo afgebroken." Oorzaak: "extreme temperaturen in uitlaatsysteem a.g.v. uitlaatgastegendruk." Daarna moest eind oktober katalysator worden vervangen a.g.v. "versmelting merendeel van cellen door te zware thermische belasting katalysator." (NB: citaten uit rapport van turbo- resp. katalysatorleverancier.) Voor wiens risico is dit allemaal. De auto heeft vanaf 2010 binnen de voorgeschreven periodes steeds de controlebeurten gehad bij de dealer. Km stand thans ca 190.000 km. 

jhjhjh

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

De in 2010 gekochte Peugeot 5008 heeft vanaf het begin vermogensproblemen gehad. Deze zijn steeds verholpen door de importeur/dealer. In 2016 begon het vermogensprobleem weer, waarop de turbo voor uw rekening is vervangen. 2 jaar later moest de turbo weer vervangen worden vanwege extreme temperaturen in het uitlaatsysteem a.g.v. uitlaatgastegendruk.  Ook moest de katalysator worden vervangen. U vraagt zich af voor wiens risico dit allemaal is. 

In principe zijn de gebreken voor rekening van de eigenaar van de auto. Dit is alleen anders als u kunt bewijzen dat de garage nalatig is geweest of dat de garage een fout heeft gemaakt.  Dit bewijs is vaak moeilijk te leveren. Misschien kan het wel aannemelijk worden gemaakt.
Bekend is dat deze generatie THP motoren tot een bepaalde productiedatum voor best veel problemen heeft gezorgd.  Dan denk ik met name aan de distributieketting  en de daaraan gerelateerde gevolgen zoals elektronica storingen, soms ook hoog olieverbruik en inwendige motorvervuiling.  In uw situatie staat vast dat u al vanaf het begin problemen heeft gehad met de auto.  Deze zijn toen ook opgelost. Totdat in 2016 het vermogen weer uitviel en de turbo moest worden vervangen.  Het lijkt er op dat het motorisch falen al vanaf de eerste gebruiksjaren nooit een definitieve en duurzame reparatie heeft opgeleverd.
Zoals ik begrijp heeft u deze reparatie zelf moeten betalen.  Het is niet normaal dat de turbo na 2 jaar opnieuw moest worden vervangen.  Het lijkt er dan ook op dat de garage de oorzaak van het probleem niet heeft opgespoord/niet heeft verholpen, waarna het probleem zich weer voordeed.  Ook de katalysator is waarschijnlijk  door deze problemen kapot gegaan met de turbo schade als gevolg. Dit alles valt best te relateren aan het problematische motorverleden van uw auto,  maar valt met terugwerkende kracht helaas niet aan te tonen dat de huidige schade is te wijten aan nalatigheid uit het verleden.
U kunt zéker zeggen dat u vanaf het begin niet het rustig genot van een nieuwe auto heeft gehad en dat u oprechte twijfels heeft over de wijze van herstel zoals dat in het verleden heeft plaatsgevonden.  Misschien dat de dealer daar nog gevoelig voor is en met een coulant voorstel wil komen.