2 boetes uit Italië

Vraag gesteld door Matthieu_1966 op 13 januari 2019

We zijn in september 2018 in Sicilië geweest en daar in een huurauto van SicilybyCar een rondreis gemaakt. In Ragusa Ibla zijn we geflitst en hebben via het verhuurbedrijf nu twee boetes per mail doorgestuurd gekregen. Dit bericht hebben we op 10 januari 2019 ontvangen, de boetes zijn van 13 en 15 september 2018.

Na wat uitzoekwerk, blijken de boetes echt te zijn en zou het oorspronkelijke boetebedrag 72,42 te zijn. Het verhuurbedrijf heeft ons reeds 133 euro op onze creditcard ingehouden (administratiekosten). In de brief van het verhuurbedrijf staat, dat ze persoonlijke gegevens hebben doorgestuurd naar de bekeurende instantie en dat ik een notificatie van deze instantie tegemoet kan zien, met de tip om zo snel mogelijk te betalen. Nu is het echter mogelijk om via een website van de gemeente de boete online te betalen (we hebben de boete gegevens van het verhuurbedrijf ontvangen die zij hebben gekregen). Doordat er al de nodige tijd overheen is gegaan, blijkt de boete nu, volgens de website, 178,72 euro te zijn geworden.

Wat is nu wijs om te doen? Wachten op een officiële brief van de bekeurende instantie? Of dit flinke bedrag dan maar te betalen (2x)? Mijn zorg is dat het bedrag op de originele bekeuring gedurende de tijd alleen maar hoger zal gaan worden. Moeten we dan uiteindelijk dit zeer hoge bedrag dan gaan betalen? Ook hebben we onze vraagtekens of we niet onder deze bekeuring uit kunnen komen. Ons hotel was volgens ons niet anders bereikbaar dan door een (winkel)straat te rijden, maar dat weten we niet zeker. Tomtom vond het wel ok.

Goede raad is welkom.

Antwoord van

Van het autoverhuurbedrijf SicilybyCar heeft u een mail ontvangen betreffende twee boetes. SicilybijCar heeft inmiddels €133 van uw creditcard ingehouden. Het blijkt te gaan om administratiekosten, die zij doorberekenen omdat ze persoonlijke gegevens hebben doorgegeven aan de bekeurende instantie. De boetes worden daarna naar u persoonlijk gestuurd.

Nu heeft u de volgende vragen:
1. Moet ik wachten op de officiële boete ? Of kan ik het nu al op de site van de gemeente betalen?
2. Kan ik bezwaar maken omdat het hotel niet anders bereikbaar was dan door de winkelstraat te rijden? (Dit weet u niet zeker).

Als er een overtreding wordt begaan met een huurauto, dan ontvangt het verhuurbedrijf hier bericht over. Het verhuurbedrijf geeft vervolgens de gegevens door van de bestuurder op dat bepaalde tijdstip. Hiervoor rekent het verhuurbedrijf administratiekosten aan de huurder. Als het goed is, staat dit ook in de huurvoorwaarden.

De bekeurende instantie zal de boetes naar uw huisadres sturen. Het is beter om dit af te wachten en niet alvast online te betalen. In de brief die u ontvangt, staan verschillende bedragen vermeld. Als u de boetes snel betaalt, (binnen 5 dagen na ontvangst van de boete) krijgt u korting en dan kunt u het laagste bedrag overmaken.

U denkt dat het hotel alleen bereikbaar is via de straat waar u beboet bent. Om dit zeker te weten, raad ik u aan om dit bij het hotel na te vragen. Mocht dit namelijk kloppen dan kunt u aan de hotelier een verklaring vragen en dan kunt u bezwaar maken tegen de boete.

Voor informatie over boetes uit Italië verwijs ik u graag naar onze website.