Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

1 cilinder heeft geen compressie, kan dit iets anders zijn dan ingebrande klep of lekke koppakking?

Vraag gesteld door spoorbijster op 26 juli 2016

Mijn renault clio, 2005, lpg g3 heeft op 22-12-2014 herstelwerkzaamheden gehad. Een koprevisie en herstelwerkzaamheden aan een cilinderkop. Er zijn toen verharde klepzittingen ingezet.
Nu heeft 1 cilinder geen compressie. Garage geeft aan dat dit aan de kleppen moet liggen, maar dat lijkt mij niet, aangezien dit anderhalf jaar geleden is aangepakt en ik heb ondertussen nog maar 30.000 km gereden. Daarnaast doet het probleem zich alleen voor bij een koude motor. Eenmaal op temperatuur loopt de auto als een zonnetje. Ook geen vermogensverlies op de snelweg. 90 euro voor een diagnose, waaruit komt dat ze niet weten wat er aan de hand is, behalve geen compressie. Ze zeggen dat de motor uit elkaar moet om erachter te komen wat er aan de hand is. Geschatte kosten rond de 600 euro. Ik heb sterk het gevoel dat ik word opgelicht, maar ik heb geen verstand van auto's dus misschien is hun verhaal heel plausibel. Ik ben nu naar deze garage gegaan omdat dit dezelfde garage is geweest die de koprevisie e.d. heeft gedaan. Garage is ondertussen wel samengegaan met een andere garage.
Ik hoor graag wat anderen hiervan denken. Ik ben het spoor bijster ;-)

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw Renault Clio uit 2005 op LPG heeft op 1 cilinder geen compressie, 30.000 km geleden is de kop gereviseerd.

U geeft niet aan welke motor er in uw auto zit.

Compressieverlies kan optreden langs de zuiger, langs de kleppen of via de koppakking.

Het meest voor de hand liggend is dat de kleppen te strak staan en (indien mogelijk) gesteld moeten worden.

Ik zou niet met de auto rijden tot het probleem is opgelost om grotere schade te voorkomen.




***

Reactie van spoorbijster:

De auto heeft een 1.2 motor. Staat bij de garage, de kleppen zijn weer lek. Nu rest mij alleen nog de vraag of dit mag gebeuren na 30.000 km. De garage waar ik de auto heb gekocht adviseerde mij om na 50.000 km de kleppen te laten stellen. Daar zit ik nog lang niet op. De huidige garage geeft zelf ook aan dat dit niet mocht gebeuren. Kan ik de garage aansprakelijk stellen. Ze willen nu weer een revisie doen ter waarde van 1200€.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U geeft aan dat er een 1.2 motor in deze auto zit. Kleine motoren op LPG leveren snel problemen op omdat het volledige vermogen noodzakelijk is om met het verkeer mee te kunnen. Motoren op LPG die zwaar belast worden geven veel problemen met de kleppen.
Normaal gesproken wordt de interval om kleppen te stellen tot de helft teruggebracht als een motor zonder hydraulische klepstoters op LPG draait. Voor deze kleine motor op LPG zou ik adviseren elke 15.000 km kleppen te stellen.
Het advies om na 50.000 km de kleppen te stellen was onjuist en daar kunt u de garage dus op aansprakelijk stellen.

U geeft aan dat de motor als hij warm is goed loopt, Ik zou proberen de kleppen te stellen en dan te kijken hoe hij over een paar honderd kilometer loopt. Misschien bent u toch net op tijd.