Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Veercomfort autobanden

Vraag gesteld door Frank de automobilist op 4 januari 2019

Wanneer het gaat om autobanden ben ik o.a. geïnteresseerd in het veercomfort; geen onbelangrijk onderdeel van het comfort van een auto wat mij betreft. Toch kom ik nooit het onderwerp 'veercomfort' tegen in een autobandentest (ongeacht van welke testinstantie). Kunt u aangeven waarom, en is het mogelijk dat de ANWB dit gaat opnemen als standaard onderdeel van haar autobandentesten? Dan kan dit criterium voortaan ook meegenomen worden in de beoordeling van een autoband.

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Bij een gegeven bandenmaat en bandenspanning (en testauto) is er nauwelijks verschil in het veercomfort dat verschillende (test) banden bieden. Om die reden zijn wij een aantal jaren geleden gestopt met het beoordelen van het comfort in de bandentest.

Alleen in gevallen dat er daadwerkelijk verschillen te meten zijn voeren we dit testonderdeel nog uit. Zo hebben we recent de prestaties van banden in verschillende afmetingen, voor één en dezelfde auto, getest. Hier hebben we ook het comfort gemeten en beoordeeld. Eerder hebben we ook wel eens run-flat banden getest. Dit zijn banden waarmee, bij een lekke band, beperkt kan worden doorgereden. De constructie van de band moet dan zo sterk zijn dat ook een lege band het gewicht van de auto kan dragen. Door de versterkte constructie zijn deze banden in de regel veel minder comfortabel dan normale banden.

Maar goed, bij een gegeven auto en bandenmaat zit er vrijwel geen verschil in het veercomfort dat verschillende autobanden bieden. U zou wel wat kunnen variëren met de bandenspanning. Een paar tienden lagere bandenspanning en u heeft een "comfort- setting". Juist wat harder oppompen, dan gebruikt u een "eco-setting" (lager verbruik).



***

Reactie van Frank de automobilist:

Beste heer Neeteson,

Bedankt voor uw snelle en heldere reactie. Ik begrijp waarom dit onderdeel uit de testen verdwenen is. Toch zou ik verwachten dat de verschillen tussen de diverse banden groter zijn dan u aangeeft. De bandenspanning is inderdaad te variëren; betekent dit echter ook, dat de spanning lager mag zijn dan wat formeel geadviseerd wordt?



***

Reactie van Menno Neeteson:

Met de bandenspanning kan, binnen bepaalde marges, inderdaad wat gevarieerd worden. Sommige autofabrikanten geven zelf al 2 bandenspanningen (een eco en een comfort setting op, dus nog los van volle of lege belading). Het is wel belangrijk niet te laag te gaan zitten met de bandenspanning want de band moet wel zijn juist vorm blijven houden. Maar u zou een variant met 0,2 tot 0,3 bar minder dan normaal eens kunnen uitproberen.