Kosten reparatie

Vraag gesteld door plincky op 23 december 2018

In Oktober jl. ben ik bij mijn garage geweest omdat mijn opel astra uit 2013 onregelmatig liep, ze zeiden dat er niks mee was en ze noemden het motormanagement. Nu ben ik donderdag jl.20 dec. weer terug geweest voor het zelfde euvel omdat ik vond dat het niet goed was. De monteur keek buiten naar de auto en zei dat het waarschijnlijk de bobine was maar dat hij dat binnen even moest uitlezen voor de zekerheid . En het klopte de bobine was niet goed en moest vervangen worden.

Ik refereerde aan de balie naar oktober dat ik voor het zelfde euvel was geweest en de man wist dat nog wel alleen het stond niet in de computer vermeld , dus konden zij geen garantie verstrekken op de bobine, mijn garantie liep in november jl. af. 

De kosten 580 euro vond ik veel te hoog en na wat praten werd het 430 euro maar ook dat vond ik te veel dus de balie medewerker stelde voor om de auto maar weer mee te nemen en dat vond ik goed . Hij zou de monteur vragen om de auto weer buiten te zetten maar na 10 minuten wachten kwam hij naar mij toe en zei dat ik niet meer met de auto kon rijden omdat de bobine was afgebroken , dus ik werd gedwongen om het te laten maken.

Ik vind het erg vreemd dat mijn auto, waar ik 30 minuten geleden terug nog mee reed zonder problemen (behalve onregelmatig lopen in stationair) ineens niet meer reed.

Mijn vraag is dus ook wat kan je hier aan doen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

 

U heeft uw auto in oktober met een klacht naar de garage gebracht. Er is toen geen oorzaak gevonden. Nu is gebleken dat de bobine stuk is. In de garage is de bobine vervolgens afgebroken waardoor u geen keuze had om elders te laten repareren. Uw garantie liep een paar weken geleden af.

Garantie
Als er nog garantie was op het moment dat u met deze klacht de eerste keer bij de garage kwam, dan zou deze reparatie nog onder die garantie verholpen moeten. Wel moet vaststaan dat dit hetzelfde euvel was als tijdens de garantie is gemeld.

Wet
Is er geen beroep meer op garantie, dan valt u terug op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval hangen uw mogelijkheiden op grond van de wet af van de leeftijd, kilometerstand en onderhoud van de auto. U kunt de verkoper aan de garantie of de wet. Op grond van garantie heeft u recht op kosteloze reparatie. Op grond van de wet kan een eigen bijdrage redelijk zijn als de auto al wat ouder is.

Fout tijdens reparatie
Als tijdens de reparatie een onderdeel stukgaat, zijn de kosten voor de reparatie nog steeds voor de eigenaar van de auto. Dat is anders als u kunt aantonen dat de garage verwijtbare fouten heeft gemaakt waardoor de bobine stuk is gegaan. In dat geval zouden de extra kosten voor rekening van de garage kunnen komen. Bijvoorbeeld de kosten die u had kunnen besparen als u naar een andere (goedkopere) garage had kunnen gaan. Het bewijs van de fout moet wel door u worden geleverd.

Stappenplan
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.