gebruik diesel

Vraag gesteld door Henri Mensink op 03 januari 2019

Sinds 1 januari is het niet toegestaan om in Arnhem te rijden met een diesel van voor 2005. Ik bezit een diesel 38-LG-KD Peugeot 607 HDI vaan 2003 compleet met een roetfilter. Volgens mij werden deze motoren nog in 2008 gewoon verkocht dus die zouden wel mogen terwijl de uitstoot het zelfde is.Dat is dus een ongelijkheid.Het is mij allemaal wat te simpel stel ik heb een diesel van 2000 die bijna niets uitstoot laten we zeggen net zoveel als een diesel van 2010 mag ik dan niet in Arnhem men keurt nu wagens af op leeftijd en niet op wat ze uistoten. Laten ze eerst maar eens met cijfers komen waaraan de wagen moet voldoen en als hij er aan voel doet mag de leeftijd van de wagen geen rol spelen.
Willen jullie je hier eens het hoofd over breken.
met vr.gr. Hans Mensink

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Peugeot 607 HDI is niet langer welkom in het centrum van Arnhem.

Deze maatregel geldt vanaf 1 januari 2019 voor dieselpersonenauto's die niet minimaal voldoen aan de Europese Euro emissiestandaard 4, die van toepassing is sinds januari 2005. Uw Peugeot staat vermeld met milieuclassificatie Euro 3 en wordt u dus de toegang ontzegd. Uiteraard zijn deze maatregelen getroffen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

De toegestane uitstoot van schadelijke stoffen is door Europese Unie gerelateerd aan een emissiestandaard. Wanneer we kijken naar het verschil in NOx en roetuitstoot tussen de Euro 3 en Euro 4 volgens emissiestandaard, dan heeft de overgang naar Euro 4 een halvering van deze schadelijke uitstoot als norm opgeleverd.

Uw auto wordt dus afgerekend op het bouwjaar en de toen geldende emissienorm. Ondanks de aanwezigheid van een roetfilter of eventueel achteraf uitstoot beperkende maatregelingen. Een individuele emissietest is om praktische redenen ongetwijfeld nooit een optie geweest. Een feit blijft wel dat een diesel van 2010 wat schadelijk uitstoot betreft beduidend minder schadelijk is voor de luchtkwaliteit dan een uit 2000.

Ik begrijp uw teleurstelling maar milieuzones zullen we binnen Europa steeds vaker tegenkomen met met name een verbetering van de luchtkwaliteit in het stedelijk gebied. De toekomst van de diesel ziet er dus op langer termijn wat dat betreft ook niet goed uit. Hoewel Rotterdam inmiddels heeft aangekondigd de milieuzone voor personenauto's te gaan opheffen.

De ANWB voelt zich zeker betrokken bij de groei van milieuzones in binnen- en buitenland. Zie ook onze pagina Milieuzones met de standpunten van de ANWB en onze vertegenwoordigende belangenbehartigers, die u ook altijd via de link op deze pagina kunt bereiken.






***

Reactie van Henri Mensink:

Dag Jos,
bedankt voor je snelle reactie ik zie dat de mail niet helemaal compleet is overgang naar en dan???volgende vraag wat kan ik doen om van euro 3 naar euro 4 te komen volgens mij moet dat iets technisch zijn



***

Reactie van Jos van der Drift:

Excuses. Het ontbrekende deel is niet doorgekomen. Dat is inmiddels toegevoegd.