Wel/ geen LPG inbouwen? Of toch een diesel aanschaffen

Vraag gesteld door HenkJ88V op 03 januari 2019

Sinds januari 2018 rijd ik een Subaru Outback 2.5i premium. Een echte fijne toerwagen met alles er op en aan en ik ben er zeer tevreden over. Ik rijd bijna 35000 km per jaar en het grote minpunt is het verbruik van ca. 1:12 en nu zelfs 1:10 met wat kouder weer. Ik heb al geïnvesteerd in een duo-chip die de wagen zuiniger moet laten lopen, maar ik merk er weinig van. Nu overweeg ik om LPG in te laten bouwen. Maar met LPG wordt dat verbruik wel royaler. Daar staat een lagere LPG-prijs en een hogere MRB tegenover. Iets houdt me tegen want ik kan dan niet meer met mijn wagen door bepaalde tunnels, waaronder die naar Engeland.
Ik heb ter vergelijk gekeken naar een BMW 216D (diesel) uit 2017. Die kan ik tegen een zeer voordelige bijbetaling aanschaffen en dan rijd ik weer voordelig diesel. Of doe ik er toch verstandig aan gewoon benzine te blijven rijden gelet op de ontwikkelingen/emissie beperkingen, hogere MRB rondom oudere diesels. Intussen heb ik ook via de website van de ANWB autokosten vergeleken, helaas kan dat niet voor LPG. De goedkoopste oplossing voor mij lijkt inbouw van LPG. Maar ik heb slechte ervaringen met het rijden op LPG uit het verleden. Hoewel de inruil van de Subaru voor de BMW ook zeer voordelig lijkt. Waar doe ik verstandig aan, zonder al te veel kosten te maken. Enig advies?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt welke opties er zijn om goedkoper te rijden. LPG is in uw geval financieel aantrekkelijk. Aan afschrijving van de installatie, extra MRB, verzekering en onderhoud bent u op jaarbasis zo'n 1400 euro meer kwijt dan op benzine, maar aan brandstofkosten bespaart u naar schatting 2000 euro per jaar. Dat lever op jaarbasis 600 euro op, de mogelijk grotere storingskans niet meegeteld.

Een diesel kan interessant zijn als de auto voldoet aan de milieuklasse Euro 6 D temp, de minst vervuilende categorie, waarvan de sterk dalende restwaarde nog enigszins binnen de perken valt.