Plugin hybride (PHEV) tweedehands moet lagere Wegenbelasting behouden!

Vraag gesteld door wirbel010 op 07 januari 2019

Veel zakelijke leaserijders (mensen met genoeg geld) kregen heel veel subsidie voor het kunnen rijden in een plugin hybride. Nu komen deze auto's vrij op de tweedehands markt en zouden daarmee voor het grote aandeel mensen dat zo'n auto moet kopen vanwege hun budget aantrekkelijk moeten zijn. Op die manier kunnen die mensen ook groener gaan rijden en belastingvoordeel krijgen vanwege lagere wegenbelasting.
Wat we nu echter zien is dat dit soort auto's voor export wordt aangeboden of met een ex. btw prijs. Ook is het lage wegenbelasting tarief voor deze auto's tot nu toe alleen geldig tot volgend jaar! Wat gebeurt er daarna?! Ik vind dit bijzonder slecht, omdat men graag wil dat meer mensen elektrisch gaan rijden.
Juist de gewone man gaat de PHEV/PLUGIN hybride wél gebruiken zoals deze bedoeld is (in tegenstelling tot de leaserijder die hem nooit oplaadt), namelijk thuis opladen en gebruiken voor woon/werkverkeer. En dan tóch met de mogelijkheid een caravan of aanhanger te kunnen trekken en een grote afstand zonder problemen af te kunnen leggen.
Ik vind dat de ANWB zich in moet zetten de vele plugin tweedehands ex-lease auto's voor Nederland te behouden en aantrekkelijk te maken voor mensen met een kleiner budget! Deze auto's moeten ook na volgend jaar in het lagere wegenbelasting tarief blijven! Ik hoor graag wat de ANWB hiervoor doet.

Antwoord van experts