kampioen 1: eerst krabben dan starten en rijden? Als ik dat doe slaat de voorruit binnen dicht met wasem en zie ik niets. Oplossing?

Vraag gesteld door hennik op 06 januari 2019

Ik heb geen probleem als ik de auto eerst warmdraai en dan één keer de ruit binnen veeg met een zeem. Als je koud wegrijdt blijf je vegen onder het rijden nogal gevaarlijk.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag n.a.v. de expert rubriek in de Kampioen.

Ons jaarlijks terugkerend advies levert inderdaad óók jaarlijks dezelfde tegenreacties op. Ik wil benadrukken dat veiligheid vanzelfsprekend bovenaan staat. Op het niet volledig ijs- en sneeuwvrij maken staat niet voor niets een hoge boete tegenover. Dat geldt óók voor de ruiten rondom en de buitenspiegels. Dus ook wanneer deze beslagen zijn.

Dat klinkt misschien allemaal onbenullig maar wat we zeker niet willen is een straat met stationair draaiende auto's. Dan doel ik met name op mensen die onder het genot van een kop koffie thuis wachten tot de motor warm genoeg is om de boel rondom schoon te krijgen. Dat komt herhaaldelijk voor én vaak ook tot grote ergernis van buurtbewoners.

Onze motivatie is dat een stationair draaiende motor véél langzamer op temperatuur komt dan wanneer deze arbeid moet leveren. Verder is de uitstoot van schadelijke stoffen van een motor in de koud fase soms wel het achtvoudige dan wanneer deze op temperatuur is. Die zware uitlaatgasdampen in de straat zijn voor het milieu maar ook voor je eigen gezondheid niet wenselijk. Maar ook voor de buren die via een open slaapkamerraam ongewild kunnen meegenieten. Zeker wanneer er meerderen in de straat en wijk dit praktiseren. Ons advies blijft dus ruim de tijd te nemen voor het goed en volledig ijs- en sneeuwvrij maken van je auto. Wanneer je vervolgens gaat rijden met achterruit/spiegelverwarming aan en het ventilatiesysteem op de juiste stand, zie je vaak al na een kilometer resultaat. En wanneer het zicht kort onderweg tóch verslechtert zit er niks anders op om met goed werkende hulpmiddelen op een veilige plek het zicht weer beter te krijgen.

 

***

 

Reactie van Jarina M.

Body: Dit punt heb ik ook een aantal keer in het ANWB blad gezien en wilde dezelfde vraag stellen. Ik begrijp het argument "Niet warm laten draaien als het niet nodig is of om het interieur warm te maken...", maar dit is gewoon weg gevaarlijk bij een aantal gevallen zoals de vraag steller aangeeft. Ik heb een auto uit 2004, hier zit geen spiegel verwarming in en de verwarming is gewoonweg niet voldoende om aan te zetten en te rijden als het beslaat. Ik heb geen andere keus dan de auto alvast te starten terwijl ik de ruiten allemaal ijsvrij maak. Alleen wanneer ik een laag sneeuw op de auto heb maak ik eerst het dak en de deuren vrij voordat ik de auto start. Ik rijd niet weg totdat de ruiten voldoende ontwasemt zijn, na het wegrijden kom ik veel obstakels tegen met fietsers dus ik heb alle zicht nodig die ik kan krijgen.
Ik vind dat de nadruk teveel ligt op milieu en niet rekening houd met deze situaties in het ANWB blad. Ik heb geen artikelen gezien over ontwasemen van de ruiten op een andere manier dan de verwarming/airco te gebruiken. Het enige wat het artikel zegt is "... is geen goed idee. Ook niet voor het milieu" en in de reactie van Jos "Ons advies blijft dus ruim de tijd te nemen voor het goed en volledig ijs- en sneeuwvrij maken van je auto. Wanneer je vervolgens gaat rijden met achterruit/spiegelverwarming aan en het ventilatiesysteem op de juiste stand, zie je vaak al na een kilometer resultaat", het suggereert naar mijn idee toch echt dat je moet gaan rijden met beslagen ramen. 
Daarnaast is er nog geen oplossing gegeven aan de vraagsteller, het is meer een uitgebreide uitleg over het argument "waarom niet stationair warm draaien". Als er geen andere oplossing is, waarom dan niet aangeven: als het niet anders kan met de technologie van de specifieke auto, dan stationair draaien om de ruiten te ontwasemen. Houd in de gaten hoe lang het duurt totdat je ruiten ontwasemt zijn en houd hier rekening mee als je gaat krabben. Is het ontwasemt bij de tijd dat je de voorruit en koplampen hebt gedaan? doe dan eerst de rest van de auto, start de auto en doe dan de voorkant. Zo voorkom je te lang stationair draaien, maar heb je toch schone ruiten.