Invoering van de nieuwe wet WLTP

Vraag gesteld door Asfalttijger op 17 augustus 2018

Op 30 maart 2018 heb ik een nieuwe SEAT Ibiza gekocht die uiterlijk eind juni geleverd zou worden. Door de invoering van de wet WLTP ben ik nog altijd in afwachting van levering en zou het zelfs november kunnen worden voordat de SEAT voor de deur staat. Op dit moment heb ik geen enkel vertrouwen meer dat de auto nog geleverd gaat worden. Gelukkig heb ik zwart op wit dat de prijs van de auto hetzelfde blijft evenals de inruilprijs van de oude auto. Ik begrijp ook niet op welke plek alles stagneert want ik mag toch aannemen dat de fabriek op volle toeren draait dus de auto's moeten wel de fabriek uit rollen. Kan het ook zijn dat de nieuw te leveren auto's, die niet op vooraad zijn, vastgehouden worden in afwachting van de nieuwe BPM-tabellen die in september ingaan of is er meer aan de hand?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de invoering va de WLTP en de mogelijke relatie met de uitgestelde aflevering van uw in maart bestelde Seat Ibiza.

In de meest actuele prijslijst van Seat staat vermeld;
''Met ingang van 1 september vindt in Nederland de overgang plaats van de NEDC-testmethode naar de nieuwe WLTP-testmethode. Op dit moment is nog niet bekend wat het effect zal zijn van de WLTP-testmethode op de hoogte van de verbruikscijfers van
uw auto en de daarmee samenhangende CO2-emissiewaarden. In Nederland zijn de CO2-emissiewaarden bepalend voor de hoogte van de BPM en zodoende de totaalprijs van uw auto. Wanneer uw auto na 1 september wordt geproduceerd, kan dit
gevolgen hebben voor de totaalprijs van uw auto. De SEAT-dealer kan u het beste informeren over de productiedatum van uw auto''.

De kans lijkt dus aannemelijk dat de CO2 uitstoot niet op basis van oude NEDC test zal zijn maar een hogere WLTP score. Feitelijk zal dat de auto dan fiscaal duurder maken en mag de dealer prijsverhogingen vanuit overheidswegen weldegelijk aan de consument doorberekenen. Misschien zou je een geleverde auto, met ineens een hogere CO2 uitstoot dan de oorspronkelijk overeengekomen auto, juridisch als dwaling kunnen beschouwen. Je krijgt immers niet de overeengekomen auto. Het zou kunnen dat dat een reden tot het ontbinden van de koop zou kunnen zijn.

Misschien dat u de druk wat meer moet opvoeren richting de dealer. De niet gehaalde bij benadering aangegeven levertijd had immers volgens de Bovag voorwaarden voor u óók een reden geweest kunnen zijn de koop te ontbinden.

Misschien dat dat uw inzet niet is, maar we hebben inmiddels genoeg berichten voorbij zien komen waarvoor de consument gewaarschuwd wordt dat men bij levering vanaf september bij de dealer méér moet aftikken dan vermeld in de koopovereenkomst van geruime tijd geleden. Dat gevaar dreigt ook in uw geval. De belofte in de koopovereenkomst dat de prijs hetzelfde blijft slaat dan mogelijk op de fabrieksprijs maar niet de BPM.