Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting kapot

Vraag gesteld door W123 op 26 december 2018

Wij hebben een Mini Clubman S uit 2008, met 110.000km op de teller. Hij heeft altijd zijn reguliere checks en onderhoud gehad. Nu is vorige week de distributieketting kapot gegaan, en hierbij zijn ook de kleppen beschadigd.

Is het de moeite waard een dergelijke uitgebreide reparatie uit te voeren bij een 10 jaar oude Mini? Moeten we nog op andere dingen letten (wat zegt dit over de algehele staat van de auto)? En hebben jullie wellicht een schatting van wat dit ongeveer zal kosten?

Alvast hartelijk dank!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De distributieketting van uw Mini Clubman Cooper S heeft het begeven.

Ik begrijp dat de auto trouw het reguliere onderhoud heeft gehad. De distributieketting kent géén specifiek onderhoud en hoeft op papier dus niet op een zeker moment vervangen te worden. Feitelijk alleen wanneer daar aanleiding voor is.

Deze generatie Mini is wel min of meer berucht om distributie problemen. Meestal met een waarschuwing vooraf van toch wel opvallende motorische bijgeluiden. In uw geval heeft het noodlot definitief inmiddels toegeslagen en vraag ik me af of u of uw garage geen eerdere signalen heeft vernomen.

U vraagt of het de moeite waard is deze reparatie uit te laten voeren. Wanneer ik naar de vervangingswaarde kijk van een MINI CLUBMAN 1.6T 128KW COOPER S met deze tellerstand dan kom ik uit op 8.500-9.000 euro. Ik kan niet helemaal een inschatting maken van de herstelkosten omdat de de cilinderkop ook onherstelbaar beschadigd kan zijn. In het meest gunstige geval zijn het ''slechts'' de kleppen maar in het allerslechtste scenario zou de cilinderkop en zelfs óók het onderblok beschadigd kunnen zijn. Uw garage moet in staat zijn de schade op te maken inclusief een begroting van de herstelwerkzaamheden.

Wanneer dat richting 4.000 euro gaat vind ik de auto nog jong genoeg om dat bedrag daaraan te besteden. Wel met als uitgangspunt daar nog minimaal zo'n drie jaar verder mee te willen rijden, ook gezien de toch lage tellerstand. Wanneer de kosten beduidend hoger gaan uitpakken is vervanging wellicht een betere optie. Dus een weloverwogen beslissing hangt dus zeer af van de totale schade én het daarbij behorende prijskaartje.