VW Jetta 1.4 hybride bijna 77.000 km probleemloos. Nu lekkage DSG versnellingsbak door CAR service vastgesteld. Pech of productiefout??

Vraag gesteld door VWpech op 29 november 2017

VW Jetta (dec 2013) 1.4 TSI hybride rijdt perfect. Verbruik 1:18. Ben rustige rijder, ongeveer 12.000 km/jr. Auto gekocht voorjaar 2016 rond 53.000 km op teller, uit de lease. Voor onderhoud en APK naar garage 27-11. Tot mijn schrik serieus probleem: dsg versnellingsbak lekt olie. Komt op bodemplaat dus had niks gemerkt. Geen verstand van motoren maar gezien jonge auto en lage km verrast door dit defect. Garage spreekt van pech. Reparatie raming 700 - 2000 (!) euro. Is dit pech of wellicht bekend probleem bij dit type automaat. In hoeverre VW op de hoogte van dit probleem?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U wordt geconfronteerd met een dure reparatie aan uw Volkswagen.

Een olielekkage van uit de DSG-versnellingsbak kan komen door de aftapplug of een pakking, maar gezien de hoge reparatiekosten kan het ook wel om een kapotte mechatronic gaan. U geeft niet aan welke diagnose de garage heeft gesteld.

Voor een auto van vier jaar oud en naar schatting zo'n 65.000 kilometer op de teller zijn dit kosten die u bij normaal gebruik en onderhoud niet hoeft te verwachten. U kunt de verkoper van de auto daarop aanspreken.



***

Reactie van VWpech:

Bedankt voor reactie! Aanvullingen: 1. reparatie nog niet gestart dus nog geen diagnose. Garage heeft nog geen tijd en zo heb ik ruimte eea uit te zoeken. Ik hoop dat iets eenvoudigs oorzaak is. Maar is zoiets productie fout bijv? Iemand/ bedrijf/merk aan te rekenen of erge pech zoals garage en vandaag door mij geraadpleegde verkoper stellen. Niet gekocht bij vw dealer.
2.



***

Reactie van VWpech:

Bedankt voor reactie! Helaas reparatie nog niet gestart, garage zegt geen tijd te hebben op korte termijn... dus nog geen diagnose. Verkoper vandaag gesproken, spreekt net als garage van pech.