Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Van zuinige diesel overstappen op hybride of CNG???

Vraag gesteld door Lupootje op 15 september 2016

Vanaf 2010 ben ik al op zoek geweest naar de goedkoopste manier van autorijden om de Staatskas zo min mogelijk te spekken. Na uitgebreid onderzoek kwam ik uit op de VW Lupo 1.2 Tdi 3L. Deze heb ik 2011 in Duitsland aangeschaft, ingevoerd en rijd daar nog steeds met plezier mee. Gemiddeld rijd ik daar zo'n 1 op 28 mee. Zelfs tot 2014 zonder mrb. maar betaal nu €53 p.m. en dat wordt de komende jaren alleen maar meer! Ondanks de lage co2 uitstoot van 86 gr/km! Voor een diesel uit 2000 toch nog opmerkelijk schoon!

Ik wil mede daardoor overstappen naar een andere auto. Hierbij kijk ik naar een gebruikte auto op CNG (bv Up, Mii, Citigo of Ypsilon) of een hybride auto (bv Yaris Hybrid). Per jaar rijd ik ongeveer 12.000 km. Wie kan mij vertellen wat hierin een juiste keuze zou kunnen zijn? Het milieu speelt hierbij een grote rol en ik wil wel graag wat meer luxe (zoals bv stuurbekrachtiging, airco, cruise control enz)..

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de verstandigste keuze is. Met 12.000 km op jaarbasis kiezen voor een hybride óf CNG.

Met de keuze voor een kleine compacte benzine auto maakt u vanuit een milieu overweging per definitie een goede keuze. Uw Lupo is weliswaar erg zuinig maar scoort nu eenmaal slechter op het gebied van stikstofoxiden (NOx) en fijn stof (PM).
Voor schoner rijden zou u óók met een benzine versie Up of Mii het uitstekend doen. Deze generatie auto's zijn zó schoon dat een alternatieve brandstof als CNG (aardgas) de uitstoot niet véél schoner maakt. Bij rijden op aardgas scoor je inderdaad een gunstiger CO2 uitstoot maar is wel afhankelijk van de samenstelling van het aardgas als autobrandstof. In de praktijk kan het verschil dus kleiner zijn en maakt overigens de installatie de auto ook zwaarder.

De Yaris Hybrid valt natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een Up en z'n aanverwante modellen van Seat en Skoda. De Yaris is een klasse groter en zwaarder maar heeft desondanks een gunstiger CO2 uitstoot. Daarbij komt ook dat u in alle opzichte méér rijcomfort heeft en deze ook een betere restwaarde zal behouden. Op de tweedehands markt is er amper vraag naar CNG auto's en betrouwbaarheid en duurzaam is altijd een sluimerend risico op de achtergrond. Vandaar dat de Yaris Hybrid óók vanwege z'n bewezen duurzaamheid en z'n nummer 1 positie in de top 10 Zuinige auto's - benzine klein de voorkeur krijgt.