Kettingspanner / ketting Audi A6 Allroad (bj.2013) kapot. Geen Coulance van Audi Duitsland

Vraag gesteld door DMA op 13 juli 2017

Ik heb vorig jaar een Audi A6 Allroad gekocht bij een Duitse Audi dealer. De auto is 4 jaar oud (bj. 2013) en heeft inmiddels 128.000 km gereden. De auto is altijd dealer onderhouden geweest, uitgezonderd de laatste onderhoudsbeurt. Deze is uitgevoerd bij een normale Nederlandse Vakgarage met originele Audi onderdelen. Tijdens deze beurt kwam het probleem van een ratelende kettingspanner aan het licht. De monteur (mijn broer) heeft me aangeraden om terug te gaan naar de Duitse dealer.
Ik heb de auto teruggebracht naar de Duitse dealer. Conclusie kettingspanner, ketting en tandwielen moeten vervangen worden. Aangezien een ketting onderhoudsvrij is en een autoleven mee moet gaan lijkt me dit falende techniek van Audi. Van de dealer heb ik vernomen dat er een gemodificeerde spanner voor deze auto beschikbaar is. Dat zegt al genoeg.
De aankoopgarantie van 1 jaar bij de Duitse dealer is 2 maand verlopen. De dealer heeft coulance aangevraagd bij Audi Duitsland. De coulance wordt niet verstrekt omdat de laatste onderhoudsbeurt niet is uitgevoerd bij een Audi-dealer en omdat deze de intervalgrens van 30.000 km met ca 4000 km is overschreden.
m.b.t. tot de laatste onderhoudsbeurt heb ik aangeven dat volgens de wet Monti Coulance geen belemmering kan zijn. De dealer zegt dat deze wet alleen geldt voor garantie en niet voor coulance. Coulance zou vrijwillig van Audi moeten komen indien ze een probleem erkennen? Is dat zo?

Ik snap de formele argumenten van de Audi dealer, maar ze hebben mijn inziens niets met de kapotte kettingspanner te maken.
Kan ik op de één of andere manier aanspraak maken op Coulance?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht in Duitsland. Nu is gebleken dat de kettingspanner niet naar behoren werkt. Zowel de kettingspanner als de ketting en de tandwielen moeten vervangen worden. Audi biedt geen coulance.

U heeft een auto gekocht in Duitsland. Er is dan ook Duits recht van toepassing. De verkoper is uw aanspreekpunt. Audi zelf heeft u de auto niet geleverd. U kunt Audi dan ook niet aanspreken. Wel kunt u de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u van deze auto mocht verwachten dat deze onderdelen, die bij normaal gebruik en goed onderhoud geen aandacht nodig hebben, langer meegaan dan 128.000 km.

Komt u er met de verkoper niet uit dan kunt u deze zaak voorleggen aan het Europees Consumenten Centrum. Hier kunt u een klacht voorleggen als u als consument in Europa een aankoop heeft gedaan.

Het feit dat Audi geen coulance biedt betekent niet dat de verkoper niets hoeft te doen. Audi is immers niet uw tegenpartij. Coulance van Audi zelf kunt u niet afdwingen.