Leeglopen accu.

Vraag gesteld door Teja op 01 februari 2018

Ik heb een Ford B Max van augustus 2016. Na 6 weken stalling met een echt volle accu slaat de motor niet meer aan omdat de accu te ver is teruggelopen. Bij mijn Fordgarage vinden ze dit normaal. Mijn ervaring met andere merken is volledig anders. Is deze leegloop normaal of moet mijn garage zoeken naar verborgen stroomverbruik of levert Ford gwoon slechte accu's

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over een leeg gelopen accu na 6 weken stalling.

Een periode van 6 weken is in de meeste gevallen een te lange periode om te overbruggen. De moderne auto ''in ruste'' beschikt aan boord nog altijd over tal van gebruikers die een bepaalde ruststroom afnemen. Dat geldt niet alleen voor de radio of eventuele carkit maar ook voor computers, regelapparaten, sensoren en meer van dat soort componenten die alert op de achtergrond aanwezig blijven.

Een paar weken is in de regel geen probleem maar de autofabrikant gaat uit van het uitgangspunt dat een auto regelmatig gebruikt dient te worden. 6 weken stilstand beschouwt men dan niet als ''normaal gebruik'' en is de auto daar ook niet op voorbereid. Dat is ook de reden dat de Wegenwacht permanent actief is op Schiphol om na enkele weken teruggkeerde reizigers van een starthulp te kunnen voorzien. Maar voor een langere periode van stilstand zoals in uw geval, zou een druppellader raadzaam zijn om de accu levend te houden. Een totaal ontladen accu kan immers ook een defintief einde zijn en dat vervanging zelfs noodzakelijk is.



***

Reactie van patel:

Hallo. Ik heb een ford focus wagon van 2008. Ik vermoed dat ik te maken heb met lekstroom. In ruststand meet ik ongeveer 2 a 2.5 ampere met de multimeter tussen de min pool en de aarding. Is een verbruik van zoveel ampere normaal en wat zou het normale stroomverbruik moeten? Ik heb verder geen extra opties die stroom verbruiken in ruststand alleen de startblokkering.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het stroomverbruik van een auto rust mag tot maximaal 100 mA (0,1 A)zijn. Als er een hoger stroomgebruik gemeten wordt is het raadzaam de oorzaak op te sporen.

Veronderstel dat uw Ford een accu heeft van 60 Ah en het verbruik in rust is 100mA zou de accu na 60:0.1=600 uur leeg zijn.

U bericht over 2-2,5 A verlies. Dat is wel erg fors tenzij de schaalverdeling van de meter misschien niet goed stond. U zou één voor een zekeringen kunnen verwijderen om zo te ontdekken welke verbruikers verantwoordelijk kunnen zijn voor dit verlies. In ieder geval niet de startonderbreking.