Klacht niet weg na reparatie koppakking

Vraag gesteld door Steev op 22 september 2017

Mijn (niet bovag) garage heeft na klachten van koelvloeistofverlies en hoge druk in het systeem de koppakking vervangen. De klachten blijven echter en een expert geeft aan de de oorzaak een scheur in het motorblok is. De garage geeft aan dat de koppakking wel degelijk door was en ziet de scheur als mijn probleem, ook al zat deze al in de motor. Wat is mijn recht en hoe te handelen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert
U heeft uw auto laten repareren. De klachten zijn helaas niet opgelost.


Als blijkt dat het gebrek nog aanwezig is dan moet u in principe moet je de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als u kunt aantonen dat de garage een fout heeft gemaakt. Dat is het geval als er bijvoorbeeld een verkeerd onderdeel is vervangen of niets is gedaan.

Een garage moet als goed vakman werken en gebreken verhelpen. De vraag is of dat in dit geval ook zo is gebeurd. Het is vaak moelijk om te bewijzen dat er een fout is gemaakt. Vraagt u daarom om de oude onderdelen. Als u er met de garage niet uitkomt kan het nodig zijn om een expertise te laten uitvoeren. Daar zijn wel kosten aan verbonden. Die zijn in eerste instantie voor u.

Meer informatie vindt u in het "stappenplan reparatie en onderhoud" op onze website.