Is in de eco stand het brandstofverbruik altijd lager?

Vraag gesteld door Rinus46 op 17 augustus 2017

Is in de eco stand van mijn Peugeot 2008 het brandstofverbruik altijd lager dan wanneer ik eco uitschakel? Ik kan me moeilijk voorstellen dat in het stadsverkeer, met heel vaak stoppen en weer rijden, er minder verbruik is als de motor automatisch bij elke stop wordt uitgezet en opnieuw wordt gestart. Bij de traditionele auto's zou dat volgens mij altijd meer brandstofverbruik tot gevolg hebben (omdat, als ik het goed heb, bij het starten altijd iets meer brandstof wordt toegevoerd dan noodzakelijk), maar wellicht wordt de brandstof tegenwoordig beter gedoseerd? En is de startmotor er wel op berekend dat er zoveel extra starts worden uitgevoerd, m.a.w. is die niet eerder versleten?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over het start/stop systeem van uw Peugeot.

Peugeot noemt het een Stop & Start-systeem. Op zich ook niet zo'n onlogische naam. Als het aanstaat brandt de schakelaar met daarop 'Eco'.

In het instructieboekje van uw auto staat: "Het Stop & Start-systeem is perfect afgestemd op stadsgebruik en zorgt voor een lager brandstofverbruik, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een aangename rust in het interieur tijdens het wachten."

In ieder geval in de EU-verbruikscyclus (meting om het normverbruik te bepalen) is een auto met start/stop systeem zuiniger dan een auto zonder. Er is stroom nodig om de auto weer te starten en die komt uiteindelijk van de brandstof vandaan. Bij een héél korte stop zal dat een negatief effect hebben op het verbruik, maar kennelijk is de gemiddelde wachttijd langer dan dat 'omslagpunt', met gemiddeld genomen dus een lager verbruik. Daarnaast is het prettig voor de omgeving als een auto die staat te wachten op dat moment geen uitstoot heeft en geen geluid maakt.

De elektronica weet de hoeveelheid brandstof tijdens de start exact te doseren. We mogen er ook vanuit gaan dat de fabrikant aanpassingen heeft gedaan, en niet alleen aan de startmotor. Ook andere onderdelen zoals lagers, olie, accu, dynamo, turbo en aandrijfriemen of -kettingen moeten zijn aangepast aan het vele stoppen en starten. Het resultaat van al deze inspanningen moet een zuiniger auto zijn die even lang meegaat.