Volvo V70, nieuw gekocht, defect slot twee maanden na verstrijken fabrieksgarantie.

Vraag gesteld door jebben op 21 december 2017

Kosten reparatie bedragen ongeveer € 336. Aangeboden is coulance : dwz ik moet € 146 betalen. Is dit redelijk?
Mij lijkt namelijk van niet.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een reparatie aan uw auto gehad. De fabrieksgarantie was net voorbij. U vraagt of de voorgestelde betaling redelijk is.

Is de garantie inmiddels verstreken, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

Een contactslot is niet echt aan slijtage onderhevig. U zou de verkoper dan ook aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen. De importeur heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling.De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van Volvo dit niet dekt. Een verdeling van de kosten waarbij u maximaal een derde van de rekening zou betalen zou redelijk zijn.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.