De eerste 20 km brandt het lampje van de accu op dashboard

Vraag gesteld door holtzer op 17 april 2016

Jos van der Drift gaf al op 26 febr 2016 aan wat mogelijke oorzaak is.

Ik meet nu regelmatig de accuspanning voor vertrek en bij draaiende stationair motor ook of opladen oké is. Bij vertrek is accu niet vol(vol is 12,6v, maar het is dan 12,0v). Zelfs als ik de vorige dag veel gereden heb, is de dag daarna de accu niet vol. Vraag: duidt dit niet op een lekstroom?

Het opladen komt pas op gang nadat het dashboardlampje dooft.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Misschien kunt u aangeven welk merk en type auto het betreft om dit probleem mogelijk ook makkelijker te herkennen.



***

Reactie van holtzer:

de auto is een Chevrolet Epica executive, diesel, gekocht in 2009. Gelijk bij de eerste rit had ik een startprobleem. Dit is uiteindelijk opgelost door het vervangen van de minpoolklem op de accu. Misschien is dit euvel weer teruggekeerd



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik kom nergens een soortgelijke klacht tegen over de Epica. Nu is het brandende lampje formeel een laadstroomlampje en is het belangrijk te weten of het daaraan ligt. Misschien dat er iets aan de hand is met spanningsregelaar en met een brandend laadstroomlampje wil je natuurlijk kunnen uitsluiten dat dit met de dynamo te maken zou kunnen hebben.

De 12 V batterijspanning beschouw ik niet als oorzaak. Het zou inderdaad wél best kunnen dat een accuklem door vervuiling of zoals voorheen 'n breuk de veroorzaker is. Ook ergens een gebrekkige massa kan dit soort storingen geven. Het is dus best nog een zoekplaatje maar stap één zou zijn het laadstroomcircuit nalopen wanneer het betreffende lampje brandt.