Op de factuur staat een onderdeel wat in mijn optiek veel en veel te duur is.

Vraag gesteld door JoanB op 22 november 2017

Beste lezer,

Met mijn auto ben ik in onderhoud bij een 'alle merken' garage. In dit bedrijf kom ik al jaren en de service is perfect, de mensen zijn vriendelijk. Geen probleem zou je denken. Toen ik nieuwe banden voor mijn auto nodig had heb ik daar gevraagd wat ze moesten kosten. Per band was ik bijna 100 euro meer kwijt dan bij de concurrent. In goed overleg heb ik ze bij de concurrent gekocht want bijna 200 euro voor precies dezelfde band betalen, vind ik zonde van het geld. Recent had ik een probleempje met mijn multi-riem. Op één of andere manier was een geleiderol vastgeslagen en daardoor was de riem aan de naar de achterkant van de roller gegleden en sneed ook nog even een leiding van koelsysteem door. De auto naar mijn garage gebracht. Diagnose: Nieuwe multiriem, nieuwe roller, litertje koelvloeistof en een nieuw slangetje. Zoals het gezegd werd, een reparatie van niks. Met een beetje arbeid reken ik dan op 200 tot 300 euro. Mis...bijna 500 euro. Twee rollers vervangen en een nieuwe spanrol geplaatst, een nieuwe riem, twee liter koelvloeistof en een (specifiek) koelslangetje (á €40,00) geplaatst. Niets gezegd en gewoon betalen, dacht ik.

Toen een motorstoring. Bleek de luchtmassameter te zijn volgens de computer. Deze storing uitgelezen en gereset (€22,50). De storing kwam weer terug dus reparatieopdracht gegeven om de luchtmassameter te vervangen. Zelf op internet opgezocht wat dit onderdeel zou kunnen kunnen kosten. Ongeveer 90 euro en het opzetten/vervangen is (volgens garage) een uurtje werk. Ik reken dan op een factuur van ongeveer €200,00. Wat schetst mijn verbazing? Weer een factuur van ruim 400 euro. Het onderdeel kostte €280,00 euro en opnieuw stond er computerdiagnose (€22,50) op de rekening. Hierop heb ik de garage gebeld dat ik het vreemd vind dat ik hetzelfde onderdeel (bewezen met hetzelfde productienummer en merk) als particulier voor €92,00 (incl BTW en bezorgen) kan kopen terwijl de garage hiervoor €280,00 (ex BTW) in rekening brengt. Ik heb dit aangekaart bij de garage en dan krijg ik een ontwijkend antwoord en vage toespelingen als service, en bezorgkosten en garantie. Voor ditzelfde geld kan ik dit onderdeel bijna vier keer kopen! Kortom, ik heb het idee dat mijn garage voor de onderdelen veel te veel betaald of veel te veel doorberekend. Wat zijn mijn mogelijkheden in deze kwestie?
Ik begrijp dat een garage een percentage winst moet maken op onderdelen, geld moet rekenen voor uitleesapparatuur, maar deze marges vind ik buiten proportie. Ik gun iedereen zijn boterham maar ik heb hier geen goed gevoel bij. Graag hoor ik uw mening en de stappen die ik eventueel kan nemen.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

In uw optiek rekent uw garage te hoge prijzen en u vraagt wat u hier aan kan doen.

U geeft een aantal voorbeelden die voor mij niet te controleren zijn omdat u verder geen informatie over de auto geeft.

In zijn algemeenheid kunnen we zeggen dat onderdelen in de verpakking van het automerk duurder zijn dan bij de automaterialen handel en dat de prijzen op internet lager liggen.

Een internet bedrijf is geen maatstaf voor de prijs van een artikel.

Wat u er aan kunt doen is het volgende:

Een universele garage mag voor een reparatie rekenen wat hij wil, als hij te duur is prijst hij zichzelf uit de markt. U kunt natuurlijk eerst een gespecificeerde prijsopgave vragen net als u bij de banden heeft gedaan zodat u nog kunt beslissen de reparatie elders te laten uitvoeren.

Een universele garage zal zijn onderdelen bij een automaterialen zaak of de dealer betrekken omdat hij er op moet kunnen rekenen de onderdelen snel in huis te hebben.