Is het normaal dat de motorketting kapot gaat van mijn BMW 520D, bouwjaar nov 2007, km stand 246.000?

Vraag gesteld door Maarten1 op 04 juni 2017

Zowel de ANWB Wegenwacht als later ook de BMW garage constateerden dat de motorketting kapot is gegaan. BMW beveelt een nieuwe motor en turbo aan, kosten Eu 11,000. Gegeven de leeftijd en km stand van mijn auto is dat niet kost-effectief: de dagwaarde is ongeveer Eu 11,000. BMW staat niet open voor enige coulance ofschoon de auto steeds door BMW is onderhouden. Voorzover ik weet is het regelmatig vervangen van de motorketting niet in het onderhoudsschema opgenomen. Op internet lees ik echter dat dit probleem wel vaker voorkomt. Zijn er meer mensen die dit is overkomen en hoe heeft hun garage/dealer daar op gereageerd?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of het normaal is dat een distributieketting van een BMW 520D bij 246.000 km breekt.

Het is geen veel voorkomend probleem bij deze motoren al komt het wel voor dat een distributieketting vervangen wordt of breekt.

De levensduur van een distributieketting is afhankelijk van gebruiksomstandigheden en onderhoud. Uitgesteld onderhoud en stadsverkeer (wisselende toerentallen) hebben een negatieve invloed op de levensduur van de distributieketting.

Vaak gaat de motor, vooral na een start, rammelen als de ketting uitgerekt is en gaat de motor minder presteren omdat de distributie niet meer op tijd staat.

Na 246.000 km kan er iets stuk gaan aan een motor en kan de schade soms beperkt worden als symptomen tijdig worden opgemerkt. Ook dan zijn de reparatiekosten al aanzienlijk.

Misschien is monteren van een gebruikte motor de oplossing.