Elektrische auto exporteren naar Oostenrijk

Vraag gesteld door PJS op 28 augustus 2018

Ik heb een koper voor mijn Fisker Karma in Oostenrijk. We zijn het eens over de prijs, nu komt hij ineens met de mededeling dat hij € 5.800 belasting moet betalen. Volgens hem gaat de belastingdienst uit van 213 gram CO2 (dat is "weighted" op het COC), maar de NL belastingdienst gaat uit van 47 gram CO2 (dat is Weighted, combined op het COC). Hoe zit dat nu precies?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het exporteren van een auto naar Oostenrijk.

Voor de betreffende Fisker komen wij ook 47 gram CO2 tegen en nog 'n paar andere varianten. Deze uitstoot is gemeten tijdens een combinatie van een stadsrit en een rit buiten de stad, getest op een rollenbank. De waarde is berekend aan de hand van de uitstoot die ontstaat door éénmaal met lege accu’s en éénmaal met volle accu’s te rijden. Dat is zoals de RDW dat ook in de voertuiggegevens omschrijft alszijnde ''CO2 uitstoot gewogen''.

Bij een niet hybride auto gaat het om de CO2 uitstoot gecombineerd, gemeten tijdens een combinatie van gestandaardiseerde stadsrit- en rit buiten de stad, getest op een rollenbank.

Het getal van 213 gr/km komen we na lang zoeken wel tegen maar vermoedelijk op basis van een gecombineerde meting met de verbrandsingsmotor in bedrijf. Daar wordt de auto nu kennelijk fiscaal op afgerekend in Oostenrijk.

Wij zijn niet op de hoogte van het fiscale beleid omtrent import van alle landen in de EU. Ik heb echter de indruk dat er voor het bepalen van de CO2 uitstoot van een ''gewone'' benzine auto is uitgegegaan en géén hybride met een uitstoot op basis CO2 uitstoot gewogen. Ik vermoed dus eerlijk gezegd een ambtelijke interpretatiefout.



***

Reactie van PJS:

Dank u wel.