waterpomp audi

Vraag gesteld door LindavanEijsden op 28 februari 2015

Deze week ging plots de waterpomp stuk van mijn Audi A5 van 5 jaar, die slechts 53.000km heeft gereden. De dealer rekent de kosten vrijwel volledig door aan mij; slechts 25% korting ontving ik op alleen de arbeidskosten. De rekening bedraagt nu alsnog ruim 700 euro.
Het lijkt mij dat dit defect niet zou mogen voorkomen bij een dergelijk jonge auto met weinig km's op de teller, daarom verzocht ik om coulance, welke niet gehonoreerd werd.
-Is dit een vaker voorkomend probleem bij Audi/ Volkswagen?
-Mag ik (meer) coulance verwachten? Een consument heeft toch het recht op een product dat voldoet aan een bepaalde gebruiks- en levensverwachting?
-De dealer verwijst me naar Audi Nederland; is dat terecht?

Graag verneem ik uw visie!

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Ik herken dit niet als een veelvoorkomend verschijnsel. Dat neemt niet weg dat de leeftijd en kilometerstand te vroeg is voor een dergelijk gebrek. Redelijkerwijs mag je minimaal het dubbele verwachten en wat mij betreft moet de coulance ook daarop gebaseerd zijn. De helft van de totale kosten voor u en de andere helft voor de dealer. Dat de dealer u verwijst naar de importeur is onterecht. Een auto koop je in de regel bij de dealer en niet de importeur. De dealer moet dus over de brug komen en wat mij betreft is fifty-fifty naar omstandigheden redelijk. Wanneer de dealer niet met een redelijk voorstel komt, zou u kunnen overwegen naar de Geschillencommissie te gaan. Ik ga er echter vanuit dat de garage met een dealerwaardig voorstel komt.
Voor meer aanvullende info indien nodig;
http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop