Vervolg vraag nav reeds gegeven antwoord. Het betreft enerzijds De Nissan Qashqai, de Ford C-max en de VW Touran en anderzijds de Mazda CX5. De eerste 3 hebben allen een turbo en zijn 1,4 of 1,5 of 1,6 l terwijl de Mazda CX 5 een 2,0 l motor heeft

Vraag gesteld door CoDa op 17 november 2015

Welke van de 4 genoemde is de beste caravantrekker zowel in Nederland als in Oostenrijk en Zwitserland.
Ik zie uw reactie met veel belangstelling tegemoet

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat van de vier genoemde auto's de beste caravantrekker is.

De Nissan met 1.6 DIGT 120 kW motor en een koppel van 204 Nm bij 2000 t/min scoort ''zeer goed'' bij wegrijden vanuit stilstand op een maximale helling van 15 procent. In een rijdende situatie rond 90 km/u is het oordeel ''redelijk''.

De C-Max 1.5 met 110 kW en 240 Nm bij 1600 t/min, max. hellingspercentage vanuit stilstand 16 procent is ''zeer goed'' en bij 90 km/u ''redelijk tot goed''.

De 1.4 TSI 110 kW van de Touran met 240 Nm bij 1500 t/min is eigenlijk gelijkwaardig aan de bovengenoemde Ford.

De Mazda CX-5 met 121 kW en een koppel van 210 Nm bij 4000 toeren komt nog vanuit stilstand weg op een helling van 12 procent en scoort daarom ''redelijk tot goed'' en krijgt diezelfde beoordeling in een rijdende situatie rond 90 km/u.

De Ford en VW laten feitelijk de beste papieren zien. De Nissan is wat beter vanuit stilstand in vergelijking met de Mazda maar deze scoort weer beter in een rijdende situatie. De Mazda is in die zin afwijkend van de rest omdat dit merk duidelijk bewust voor een andere motorconstructie gekozen heeft zónder turbo. Het is dus duidelijk dat de meeste trekkracht in een hoger toerental vrijkomt dan bij de overige modellen. Feitelijk wordt je gedwongen mét caravan duidelijk in een hoger toeren gebied te rijden wanneer er duidelijk meer trekkracht nodig is.

Vanuit een autotechnische beredenering is dat niet ongunstig omdat juist te laag in toeren rijden, zoals bij de met turbo uitgevoerde motoren ogenschijnlijk moeiteloos kan, niet altijd verstandig is. Bij deze generatie auto's adviseren wij daarom ook vooral mét caravan bewust voor een hoger toerengebied te kiezen, wat motorisch gezien gewoon verstandiger is en zorgt voor minder inwendige vervuiling.

Overigens geldt wel voor alle auto's dat het verschil in gewicht tussen de beladen auto en caravan relatief klein is. Het advies is om de auto minstens 20 procent zwaarder te hebben dan de beladen caravan. In alle gevallen zou het advies zijn de caravan lichter en de auto daardoor zwaarder te beladen. Dit is beter voor de stabiliteit van de combinatie.