Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reparatie koppeling / drukgroep / lager prise as

Vraag gesteld door John H op 18 augustus 2015

Met Toyota Verso (120.000 km) en caravan (Beyerland 3.50) op terugweg uit Frankrijk een slepend geluid onder de motorkap. Vooral bij gas geven en gas loslaten. Terug in NL constateert Toyota dealer problemen met koppeling en drukgroep. Kosten ca. € 900. Bij demontage blijkt het lager van de prise as uitgelopen. Kosten lopen op naar ca. € 2200. Dat de koppeling aan vernieuwing toe is na 120.000 km begrijp ik, en dat dat wat mag kosten begrijp ik ook. Maar dat (ook) het prise lager is uitgelopen begrijp ik niet, en ik begrijp ook niet waarom dat zoveel extra moet kosten, nu de boel toch al is gedemonteerd. Iemand een idee over de oorzaak? Iemand een idee over de kostenopgave?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Op zich is een nieuwe koppeling bij 120.000 km óók redelijk snel te noemen, maar ik vermoed dan ook dat het slepende geluid ook niet bij de koppeling vandaan komt. Een slepend op brommend bijgeluid bij gas geven en gas los duidt eerder op een versnellingsbaklager. Uiteraard neem je dan ook een nieuwe koppeling mee in de begroting en in combinatie met het vervangen van een baklager loopt het inderdaad moeiteloos op naar 2200 euro. Vermoedelijk is dus het lager defect in de versnellingsbak wat ook een behoorlijke arbeidsintensieve klus is om dat te herstellen. Ook een defect versnellingsbaklager is bij 120.000 km een buitensporig defect. Soms is er via de leverende dealer nog weleens een coulance compensatie mogelijk. Mits de auto natuurlijk niet te oud is. Een uitgangspunt is dat u een dergelijk gebrek binnen een gebruiksduur van tien jaar niet hoeft te verwachten. Misschien dat de auto nog zodanig jong is, dat u de dealer nog hierover kunt aanspreken.



***

Reactie van John H:

Dank voor de snelle reactie! Ik ga in onderhandeling met de dealer.