Dacia Logan Bifuel op steile helling

Vraag gesteld door gbw op 13 maart 2016

Ik heb interesse in de nieuwe Dacia Logan MCV met lpg (2016). Vorig jaar haalde mijn huidige Xsara Picasso 1.8i met 116pk (2003) een bijzonder steile helling in Italië van zo'n twee kilometer met een verraderlijke bocht halverwege alleen op benzine (lpg uit) en met de airco uit. Met airco aan sloeg de motor bij de genoemde bocht gewoonweg af.
Haalt deze Dacia diezelfde helling ook met zijn 90pk (al dan niet met airco aan)?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of u met een Dacia Logan Bifuel op steile hellingen goed genoeg uit de voeten kunt.

Ik ga er van uit dat het avontuur met de Picasso zónder aangekoppelde caravan was dus een solo auto met uiteraard passagiers. Eigenlijk had zélfs een zeer steile helling geen probleem voor de Picasso mogen zijn. Mits er wel met het juiste toerental omhoog is gereden. De meeste trekkracht komt bij de Picasso bij zo'n 4000 toeren vrij. Wanneer je te laag in toeren de berg op gaat, loopt de snelheid alleen maar terug. Met de airco uit én op benzine heeft de motor inderdaad wel ineens meer pit maar de Picasso zou voldoende trekkracht gehad moeten hebben om boven te komen. Misschien was er sprake van een technisch gebrek omdat afslaan per definitie merkwaardig is.

Met de Logan zou het ook geen probleem mogen zijn met als voordeel dat de meeste trekkracht al bij 2250 toeren vrij komt. Het lijkt dus allemaal wat soepeler te gaan. Ik wil wel de voorkeur uitspreken om met name bij zware motorbelasting zoals in de bergen op dat moment benzine als hoofdbrandstof te gebruiken. De motor haalt daar beter prestaties uit en heeft ook wat meer koelende en smerende eigenschappen.