Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

brandstof keuze

Vraag gesteld door Remko Koopman op 3 augustus 2017

Naar prognose ga ik circa 30.000 km per jaar rijden wellicht iets meer.
De keuze is een normale compacte gezinsauto tweedehands. Het budget tussen de 10.000 en 15.000 a 16.000.

1. Welke brandstof is verstandig? Hybride LPG of toch weer diesel?
Regelmatig zal er file worden gereden (dan heeft hybride nut) maar ook vaak buiten de file om.

2.Zijn er naar verwachtingen etxra beperkingen voor diesels op komst?

Ergo wat is slim benzine,gas hybride of toch diesel

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U zoekt een gebruikte auto en vraagt welke brandstof het verstandigst is.

U geeft geen merk en type aan, maar om een idee te krijgen van de verhoudingen in kosten ben ik aan het rekenen gegaan met wat voorbeelden. In het voorbeeld benzine-diesel (basis voor de berekening: Peugeot 308) komt benzine voordeliger uit met een verschil van zo'n 600 euro op jaarbasis, oftewel 2 cent per kilometer. (29 cent vs. 31 ct/km).

Voor het vraagstuk benzine-hybride nam ik een Toyota Auris. Daar is de Hybrid uiteindelijk het goedkoopst met 27 cent per kilometer. De benzine-Auris kost met 29 cent evenveel per kilometer als de benzine-Peugeot 308.

In LPG is de keus in het aantal occasions én in merken en typen veel kleiner. Een Volkswagen Golf TGI komt in het rekenvoorbeeld op 32 cent per kilometer.

Extra beperkingen voor diesels, zoals milieuzones, zullen er zeker komen. Met een moderne Euro 5 diesel kunt u wel een link aantal jaren vooruit, maar de restwaarde staat nu al onder druk, en heeft al invloed op de autokostenbegrotingen. Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in augustus 2017 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.