AllSeasonBandentest 2018 geluidsniveau en verbruik

Vraag gesteld door Jochie71 op 13 september 2018

In de allseasonbandentest 2018 hebben de nummer 1 en 2 beide een ‘voldoende’ voor het geluid. Als ik naar de geluidslabels kijk heeft de nummer 1 Continental AllSeasonContact een label van 72dB en de nummer 2 Goodyear Vector 2Seasons gen2 een label van 67dB. Naar ik begrijp is dat theoretisch een enorm verschil.

Hoe is het geluidsniveau nu in de praktijk? Hoe testen jullie dat? Want bij een gelijk niveau ga ik voor de beste en bij een merkbaar niveau ga ik voor de stilste.

En is het verbruik ook gemeten? Of is dit een afleiding van het label. Want dat lijkt ook weer een significant verschil. C versus E. Wat betekent dit in de praktijk?

Mijn bandenmaat is 195/50/15, maar lijkt mij in deze niet echt belangrijk.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Tijdens onze bandentests meten wij zowel het geluid als het brandstofverbruik. Het geluid wordt als volgt gemeten; de testauto met de testbanden rijdt met afgezette motor en 80 km/h voorbij de meetapparatuur. De meting wordt meerdere keren herhaald en in beide rijrichtingen. De uiteindelijke meetwaarde is het gemiddelde van de metingen. Dit is overigens dezelfde test als die voor het bandenlabel (alleen wordt de test daar uitgevoerd door de bandenfabrikanten zelf).

Tijdens de bedoelde all seasonbandentest 2018 hebben we voor de Goodyear 71,75 dBa gemeten en voor de Continental 72,95. Deze test betreft het geluid van de banden buiten de auto.
Daarnaast testen wij het geluid van de banden dat in de auto hoorbaar is. Dit geluid wordt met gevoelige apparatuur opgenomen en vervolgens door 3 proefpersonen beoordeeld volgens een vast beoordelingsschema. Uit deze metingen kwam rapportcijfer 6,5 voor de continental en 6,7 voor de Goodyear. Opnieuw hele kleine verschillen dus.

Dan het verbruik.
De vervorming van de band tijdens het rollen veroorzaakt energieverlies in de vorm van warmte, eigenlijk net als bij een stuiterbal die bij het terug stuiteren niet meer zo hoog komt als waar hij werd laten vallen. De motor moet een kracht leveren die het energieverlies in de banden compenseert, dit kost brandstof.
Voor het EU bandenlabel wordt de rolweerstand (dus energieverlies) van de band gemeten door de band op een rollenbank te laten draaien (met loodrechte wielstanden, een bepaalde belading en bepaalde bandenspanning). In de praktijk staan banden echter niet loodrecht onder een auto, er is sprake van wat toe- of uitspoor (verdraaiing op de horizontale as) en wat wielvlucht (verdraaiing in het verticale vlak). Juist die wielstanden zorgen voor veel vervorming van de band dus de verbruik.

In onze bandentest meten wij het brandstofverbruik van de testauto onder vaste geconditioneerde omstandigheden. Voor de Continental hebben we een verbruik van 5,2 L/100 km gemeten, voor de Goodyear kwamen we aan 5,4 L/100 km.

Het EU bandenlabel gaat uit van stappen van 0,1 L/100 km tussen de verschillende klassen. Echter klasse D op het label is leeg (wordt niet toegekend) dus na klasse C komt klasse E. Het verschil tussen C en E op het label zou dus goed zijn voor 0,1 L/100 km. Uit onze meting kwam 0,2 L/100 km