Vrijlooppoelie of niet?

Vraag gesteld door Beker op 17 november 2015

Ik heb de auto laten repareren in de garage omdat deze bij de dynamo rammelt. Eerst dacht men de spanrol defect die op de riemen zit, deze is vervangen, blijkt het niet te zijn. Toen is er een nieuwe dynamo ingezet, ZONDER vrijlooppoelie. De vrijlooppoelie zat wel op de oude dynamo. Volgens garage niet nodig, kan zonder vrijlooppoelie. Moet ik nu dit wel eisen om deze erop te zetten. Maar dan moet ik weer extra uren betalen dat men daar aan bezig is.
Auto: Passat 2.0 - Oude Dynamo was 120A. Nieuwe zou hetzelfde 120A moeten zijn. Graag advies.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw dynamo met vrijloop is vervangen voor een dynamo zonder vrijloop en u vraagt zich af of dit een probleem is.

Het plaatsen van een vrijloop op de dynamo is bedoelt om het verbruik te verlagen. Als de accu geladen is gaat de dynamo vrijlopen waardoor hij minder zwaar draait. Bij veel stadsgebruik en veel korte ritjes zal de dynamo niet vrijlopen, het voordeel gaat werken bij veel lange ritten.

U heeft geen bouwjaar en km stand opgegeven maar als u praat over een dynamo die rammelt denk ik eerder aan een probleem in de vrijloopkoppeling. Uiteraard is de rammel weg als je de complete dynamo vervangt inklusief koppeling. Wat bij uw dynamo aan de hand was is helaas niet meer te achterhalen.

In basis gaan we er vanuit dat een dynamo door een zelfde type wordt vervangen, dus met vrijloopkoppeling. Het is niet duidelijk waarom er nu een exemplaar zonder vrijloopkoppeling geplaatst is. Als dit niet met u besproken is zou u dus alleen de meerprijs van de vrijloopkoppeling moeten betalen.