Compressie weg, distributieriem los - oorzaak-gevolg / gevolg-oorzaak?

Vraag gesteld door Okkiepok op 25 oktober 2016

Eind juli hebben we uit voorzorg de distributieriem van onze auto laten vervangen bij 300.000 km. Voorgeschreven interval was pas op 320.000 km, nadat bij ongeveer 160.000 km ook al was vervangen. Eind september, iets meer dan 10.000 km verder, kwamen we met stukken te staan in de Franse Alpen. Vermogen viel weg en na een paar seconden viel de motor uit.

Door ANWB goed geholpen met ophalen, vervangend vervoer en repatriëring van de auto. De auto is opgehaald door een lokale garage. Daar werd diagnose gesteld dat de motor geen compressie had en dat de distributieriem niet op spanning was. Dat laatste hebben ze ons, volstrekte leken in de autotechniek, kunnen laten zien: na verwijderen van de beschermkap liet de monteur de losse riem zien.

De auto is op ons verzoek naar de dichtst bij huis in NL gevestigde dealer van de merkdealergroep in de regio gebracht (bij deze dealergroep was de distributieriem recent vervangen).

De dealer vertelt ons dat de oorzaak van de losse riem helemaal niet duidelijk is: hij vond het "raar" en "vreemd";
"de riem ziet er behoorlijk nieuw uit" en "hij is niet of nauwelijks beschadigd';
"als de riem losgelopen is, dan zou je beschadiging moeten zien, maar dat zien we niet';
"er mist een moer van ...(? - iets uit de distributieset)"
"misschien moet de oorzaak wel gevonden worden in de motor".

Kosten om een definitieve diagnose te stellen: arbeid ongeveer 14(!) uur á € 94,00 per uur... (slik!!!) ...voor onze rekening.

Als je het mij zou vragen is de volgende volgorde van toepassing op de gebeurtenissen: moer is losgekomen, met als gevolg dat de distributieriem spanning verloor, daardoor is losgekomen en daardoor is uiteindelijk de motor vastgelopen. Dit klinkt mij volkomen logisch.

Maar, is het ook mogelijk dat de motor eerst vastloopt, de riem daardoor loskomt en mogelijk ook een moer in dat systeem van distributie? (zonder dat veel schade ontstaat aan de riem?)

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt wat mogelijk oorzaak en gevolg is van de motorschade aan uw "auto"

De enige mogelijkheid om oorzaak en gevolg vast te stellen is een technisch onderzoek.

Als u een rechtsbijstand verzekering heeft kunt u die mogelijk inschakelen.

Als het garagebedrijf, dat in juli de distributieriem vervangen heeft, aangesloten is bij de BOVAG kunt u de zaak voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen.