Beetje te pittige prijs. Wat geldt: Bovag, ANWB, of eigen schatting van merkgarage?

Vraag gesteld door JasperW op 15 maart 2018

20 aug.2016 kochten we bij de hoofddealer in het midden des lands een Peugeot 308 5 drs, Signature 1,6 THP automaat 1589 cc km. 66822, bj 2010-05, voor €12328, waar we meteen mee op vakantie met caravan gingen.
Halverwege Frankrijk ging de turbo kapot. Met een hoop gedoe maar onder garantie gemaakt hadden we 'm in de zomer weer ter beschikking in onze woonplaats.
Echter in het voorjaar 2017 was er dezelfde storing op het display als bij de turbo. Volgens de garage was het deze keer niet de turbo, maar de transportketting die binnenkort vervangen zou moeten worden. Dat leek ons geen prettig vooruitzicht, zodat we liever een andere auto hadden.
Er stond een 3008 1,6 16V THP 156 pk aut. GT bj 2010-05 (dus even oud) met 103000 km voor €14250, plus trekhaak en overig voor €1345. Dus zelfde motor (zonder turbo, zegt men, maar wat is THP dan?) maar meer kms. Inruil slechts €7700. Bij te lappen €7895.
Dat was schrikken, na nog geen jaar. Maar wegens gezondheidsperikelen moesten we de knoop doorhakken. Anders konden we de caravan niet eens naar de stalling brengen.
Maar het blijft knagen. En ik heb nu geen poot meer om op te staan.
Kan ik nog wat??

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de waarde van een auto.

De ANWB/Bovag Koerslijst is een afspiegeling van de markt en wordt ook continue herzien. U mag deze bron gerust als representatief beschouwen omdat óók vertegenwoordigers uit de branche zitting hebben in de Koerslijstcommissie. Uiteindelijk mag een garage natuulijk altijd zelf z'n inruil en verkoop prijzen bepalen en wordt de Koerslijst vaak gebruikt als referentie.

Met name de inruilwaarde 'n jaar na aanschaf is voor u wel een enorme veer geweest die u heeft moeten laten. Vermoedelijk heeft de dealer de investering in een nieuwe aandrijfketting aangedragen om zo'n laag bod uit te brengen. Ik denk dat de dealer u derhalve géén coulante handreiking heeft gedaan. Voor het laatste defect aan de motor had de dealer toch zéker nog aansprakelijk gesteld kunnen worden. Ook vanwege het feit dat dit een veelvoorkomend gebrek is waar óók garantieregelingen voor zijn vanuit de importeur.

Verder is de bewering dat op uw huidige Peugeot de turbo ontbreekt onjuist. Die zit er weldegelijk op. Al met al heb ik zeker begrip voor het knagende ongenoegen. Ik denk echt dat de dealer er té gemakkelijk mee weg is gekomen toen u noodgedwongen uw auto na een jaar inruilde. Maar dat is helaas wel mosterd na de maaltijd waar u met terugwerkende kracht niets meer mee kunt. Behalve dan dat u het altijd nog 'n keer kunt uiten en uw hart luchten bij het bedrijf. Daar heeft u wat mij betreft alle reden toe.



***

Reactie van JasperW:

Geachte heer van der Drift,
Nog vriendelijk dank dat u mij destijds zo goed van antwoord hebt gediend. Maar het spijt mij erg dat ik u wegens gezondheidsredenen toen niet heb kunnen bedanken. Nu dan. Hopelijk wilt u die aanvaarden.
Met vriendelijke groet, J.W.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Uiteraard en graag gedaan! Ik hoop dat het inmiddels goed met u gaat.