Aanschaf nieuwe mercedes estate diesel of benzine?

Vraag gesteld door BromboPaul op 11 augustus 2016

Ik sta voor de keuze tot aanschaf van een Merc E station wagon E200 benzine of E220 Diesel (4 cylinder), 2017 model. Jaarlijks te rijden kms: ongeveer 30,000. Geen noodzaak tot caravan trekken of zo. Het omslagpunt ligt ongeveer op 30,000 km p.j.

Ben met name benieuwd naar uw advies ook op toekomstige inruilwaarde vanwege destimulering diesel auto's in beschouwing nemend. Eventuele andere opmerkingen/overwegingen. Ik hoor het graag. Een reactie op korte termijn is zeer gewaardeerd.

Antwoord van Menno

ANWB Expert

De dieseluitvoering (E220d) is aanmerkelijk duurder. Met de logische opties metallic lak, leer en navi komt de aanschafprijs op ca. 62.750 euro. Voor een vergelijkbaar uitgeruste benzine (E200) uitvoering komt die aanschafprijs op ca 58.250. De goedkopere E200d is nog niet in de Estate beschikbaar.

Als we deze twee uitvoeringen vergelijken schatten we de restwaarde (inkooprichtprijs) van de benzine na 4 jaar en met 120.000 km in op 23.500 euro. Voor de E220 diesel schatten we na 4 jaar en met 120.000 km 27.000 euro in. De afschrijving van de diesel is hiermee fractioneel (0,4 cent/km) hoger.

Als we even verder kijken naar de totale autokosten schatten we in dat de benzine iets goedkoper zal uitvallen door lagere kosten op de posten verzekering, mrb en reparaties en onderhoud. De brandstofkosten van de diesel zijn uiteraard lager, 7,3 cent/km versus 11,9 cent/km voor de benzine. Hierbij hebben we gerekend met een te verwachten praktijkverbruik van 6,0 L/100 km voor de diesel en 7,9 L/100 km voor de benzine. Uiteindelijk zouden we aan totale autokosten uitkomen op 57,5 cent/km voor de diesel en 55,7 cent voor de benzine.

In de berekeningen (voorcalculaties van de te verwachten totale autokosten) hebben wij, op basis van huidige inzichten, eventuele toekomstige ontmoedigingsmaatregelen van de diesel meegenomen. Eén van die inzichten is overigens dat juist de E200d motor (uit de sedan) van de nieuwe E-klasse in praktijktests (PEMS) zeer goed gescoord heeft en dat dit op dit moment de aller schoonste dieselmotor is die er te koop is. Ontmoediging van koop en gebruik van juist deze motor (voldoet niet alleen aan huidige maar ook al aan toekomstige emissie eisen) ligt niet direct voor de hand.

Overigens is een ander inzicht dat we de afgelopen periode (dieselgate) gezien hebben dat niet zozeer de restwaarde van een bepaald merk of type onder druk komt te staan maar eigenlijk van het hele diesel segment.