Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is de toegevoegde waarde van een kleine beurt bovenop de APK?

Vraag gesteld door Platina83 op 4 februari 2015

Een 'kleine beurt' is een onverplichte beurt en de APK een verplichte. In beide gevallen wordt echter vooral gecontroleerd. Bij een kleine beurt in de garage wordt echter als extra de olie (en het oliefilter) vervangen en de andere vloeistofniveaus zonodig bijgevuld. Maar als je zelf bijvult en er toch een APK moet plaatsvinden, waarom zou je dan nog eigenlijk willen betalen voor een kleine beurt?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

APK staat voor Algemene Periodieke Keuring en is dus geen onderhoud. APK  is een keuring op minimale veiligheid voor dat moment. De remmen worden getest en als de  minimale remvertraging bereikt wordt is dat ok. De dikte van de remblokken speelt hier geen rol.

Bij een kleine onderhoudsbeurt  wordt de olie ververst en het filter vervangen, diverse onderdelen gesmeerd en afgesteld. Een visuele controle is er nu op gericht of de onderdelen de volgende beurt halen.

Minimaal 1x in de 2 jaar zullen de remmen ook schoongemaakt moeten worden en de remvloeistof ververst omdat er anders te veel vocht in het remsysteem komt met alle gevolgen van dien. (verlaging kookpunt remvloeistof,  corrosie en aanlopen remblokken)

Ook zullen er regelmatig filters vervangen moeten worden omdat anders de slijtage aan de motor toeneemt evenals het brandstofverbruik.

Bijna altijd is de APK bij een onderhoudsbeurt gratis, dit komt omdat alle controles van de APK uitgebreid worden uitgevoerd tijdens een onderhoudsbeurt.