Vermogenverlies BMWX3 2.0i, januari 2014

Vraag gesteld door BMWX3 KG op 19 augustus 2018

Betreft BMWX3 2.0i x-drive automaat, januari 2014, huidige KM stand 140.000km

In juni 2017 kreeg ik tijdens mijn vakantie in Frankrijk de storingsmelding ‘Beheerst rijden wegens te kort aan motorvermogen’ Ik reed met een caravan.
BMW online service gebeld, ik kon ondanks deze melding door blijven rijden en bij terugkomst in Nederland contact opnemen met mijn dealer. Ik kon de melding teniet doen door de motor uit te zetten en daarna weer te starten. Maar na enkele km’s kwam de melding dan toch weer terug.
Ik merkte weinig aan het rijgedrag van de auto, met één keer een uitzondering, dat betrof het op een vlakke weg niet kunnen accelereren (met caravan) vanaf 80 km per uur, ook al gaf ik plank gas.
Bij terugkomst in Nederland bleef de melding zich ook zonder caravan herhalen. Mijn BMW dealer heeft meerdere keren een diagnose uitgevoerd, het motormanagement gereset, een elektromagneet meer power gegeven en de EGR klep vervangen.
De melding ‘Beheerst rijden’ bleef en nu nog steeds (on)regelmatig terugkomen ook zonder caravan.

Inmiddels is er meer dan een jaar verstreken en de huidige eindconclusie van mijn BMW dealer is: De TURBO moet in zijn geheel (met een coulance regeling) vervangen worden.
Dit zou mijns inziens niet moeten kunnen met een auto van deze klasse en met deze KM-stand
Is bovenstaand probleem met andere BMW’s met een benzinemotor u wellicht bekend. Ik kan op internet alleen BMW turboproblemen vinden met een dieselmotor.
Tevens vraag ik mij af of de gehele vervanging van een nieuwe TURBO wel de enige juiste conclusie kan zijn.
Hopelijk kunt u mij hierin adviseren.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Vanaf juni 2017 heeft u een storingsmelding die steeds terugkomt met uw BMW X3 2.0i autom.

Uw dealer heeft al een aantal reparaties uitgevoerd zonder resultaat en nu vraagt u of de gehele turbo vervangen wel de enige juiste conclusie kan zijn.

Ik weet niet wat de bevindingen van uw dealer zijn waarop zij hun diagnose baseert.

U kunt met de dealer afspreken dat u niets betaald als het probleem terugkomt maar u kunt ook voor een second opinion een andere BMW dealer bezoeken of een GMTO diagnosespecialist.