Koppeling versleten

Vraag gesteld door TessaM op 08 maart 2016

In december heb ik een BWM gekocht met 100000 km. Twee weken geleden reden we naar Oostenrijk en bij Stuttgart kwamen we in de file en na 10 min kon ik niet meer schakelen en kwam er rook uit de kap en roken we een brandende geur.

De BMW garage concludeert dat ik slepend heb gereden in de file dus dat ik het zelf veroorzaak heb en daarom het niet onder de garantie valt. Zou niet kunnen zijn dat de koppeling al versleten was en daarom slepend is gaan rijden en dat het veroorzaakt heeft en hoe kan ik dat bewijzen. Ik heb al gezegd kan het niet zijn dat de koppeling versleten was maar dan zegt de garage: een koppeling van een BMW is niet versleten bij 100000Km maar dat is toch afhankelijk van wie er voor mij heeft gereden in de auto.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een versleten koppeling van uw BMW bij 100.000 km.

De levensduur van een koppeling is uiteraard afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden. Bij normaal gebruik zou redelijkerwijs het dubbele aantal kilometers wel haalbaar moeten zijn. Met een ton op de teller is een versleten koppeling dus redelijk snel te noemen.

U heeft de auto vanaf december in bezit en ik maak uit uw verhaal op dat de auto u door de dealer is geleverd. Formeel zou u dan 6 maanden Bovag garantie moeten krijgen. In principe zou een versleten koppeling daaronder kunnen vallen, tenzij de betreffende leverancier kan aantonen dat er sprake is geweest van verkeerd gebruik. Dat zou natuurlijk óók de vorige eigenaar te verwijten kunnen zijn. Misschien is de auto afgeleverd met een koppeling in een ver gevorderd stadium van slijtage. Daarbij komt ook dat er nogal wat BMW's bekend staan om vliegwiel problemen dat gedurende het gebruik de levensduur van de koppeling óók kan beïnvloeden.

Binnen de garantie termijn is het formeel zo dat de garage dus de bewijslast moet aanleveren dat de berijder verantwoordelijk is voor dit gebrek. De koppeling zal ongetwijfeld sporen van overmatige slijtage vertonen of zelfs verkleuringen van oververhitting. De grote vraag is dan in hoeverre de garage het aannemelijk kan maken dat u daar de veroorzaker van bent en niet de vorige eigenaar.

Reden genoeg dus om daar nog eens concreet met uw garage over in dialoog te gaan. Een overweging zou ook nog kunnen zijn om naar de Geschillencommissie te gaan en de betreffende onderdelen te bewaren voor nader onderzoek. Een uiteindelijk bindende uitspraak laat wel de nodige maanden op zich wachten. Hopelijk weet u tóch met uw garage tot een compromis te komen. Een nieuwe koppeling bij een auto met een ton op de teller is feitelijk voor u ook een extra voordeel. Misschien is het voorstel de kosten te delen nog een redelijk compromis.