Auto gekocht, blijkt niet bruikbaar te zijn

Vraag gesteld door Dchl op 02 november 2018

Beste,

Op 3 mei 2018 kochten wij bij een Bovag garage een Seat Altea XL Business High 1.8 FSI uit 2010 met 163.000 op de teller voor € 8.250,-. De verkopende garage klonk erg overtuigend, het zou een goede auto zijn, teller klopt, boekje erbij altijd goed onderhouden. De auto kreeg nog een beurt en een nieuwe APK.

Op 24 mei, drie weken na aankoop. Ik rijd de snelweg af en maak een bocht naar rechts, plots gaat er een alarm af. Ik moet de auto direct stil zetten omdat er geen olie meer inzit. Het alarm gaat direct uit en ik waag het erop om rustig aan dat kleine stukje naar huis te rijden. De auto geeft ook dan niets meer aan.

Op 25 mei ga ik naar de garage. Na wat onderzoek blijkt er haast geen olie meer in te zitten. De garage geeft aan dat ze dat misschien wel vergeten waren te vullen na de beurt? Ik krijg de instructie om er gewoon eens 1000 km mee te rijden en terug te komen zodat hun konden kijken wat hij verbruikt.

Na deze 1000 km ben ik terug naar de garage gegaan. Daar moesten ze weer ruim een liter olie bijvullen. Er werd mij gezegd dat dit acceptabel was. Een liter olie per 1000 km.

Dit hebben wij even vol gehouden tot 31-7-2018. Wij zijn met de auto op vakantie in Nederland en hadden het oliepeil netjes gecontroleerd. Toch na ongeveer 750 km kregen wij weer datzelfde alarm. Er bleek weer bijna geen olie in te zitten!

Een dag later zijn wij direct terug gegaan naar de garage en hebben wij aangegeven dat wij dit niet willen. We kwamen erachter dat de 1.8 TSI motoren bekend staan om hun olieverbruik en dat als we niets doen de motor uiteindelijk gewoon stuk gaat.

De garage doet het voorstel om een vergelijkbare auto voor ons te zoeken met een andere motor. Reviseren was namenlijk te duur volgens hen. Uiteraard geven wij de garage de kans op dit op te lossen. Ondertussen moesten wij gewoon met de auto blijven rijden en het oliepeil in de gaten houden.

Helaas bleek het garagebedrijf niet zo snel. Dan was het druk, dan iemand op vakantie, iemand ziek etc.etc. Ondertussen ging de auto steeds meer verbruiken. Bij iedere volle tank bijna 1 1/2 liter olie! Ondertussen meerdere malen telefonisch contact gehad en de dreigende situatie uitgelegd. Ze deden hun best.....

Drie weken geleden was het weer mis. Alarm olie, hoog benzineverbruik. De garage haalt de auto op en voorziet ons van een leenauto.

Inmiddels dus een half jaar later, een goede 20.000 km verder, biedt de garage mij een Seat Altea XL 1.6 TDI Ecomotive Reference uit 2011 met 132.000 km aan. Ik moet daar dan wel € 1500,- voor bij leggen.

Na even googelen tref ik deze diesel aan waar hij tot nu toe te koop stond voor € 6750,- incl. controle en APK. Mijn garage beaamt dit bedrag.

Nu is mijn vraag, is het redelijk dat deze garage mij vraagt om € 1500,- bij te betalen?

Even op een rij;

Seat Altea XL 1.8 TSI Business High 2010 163.000 € 8.250,-
Seat Altea XL 1.6 TDI Ecomotive Reference 2011 132.000 € 6.750

Hoeveel heeft mijn auto afgeschreven in deze periode? En over welke periode rekenen wij dan? Vanaf de eerste keer dat wij een melding gedaan hebben. Of tot op heden?

De garage verklaart dat de Diesel meer waard is omdat hij jonger is en minder km heeft gelopen. Daarbij hebben ze de auto een beurt gegeven en een nieuwe APK ( originele verkoopprijs andere garage was incl. APK). Ik heb overigens geen opdracht gegeven hiervoor.
Mijn huidige Seat is een veel luxere uitvoering, alles erop en eraan.

Ik zou graag uw mening over dit aanbod horen.

MVG

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Op https://www.anwb.nl/auto/koerslijst#/koerslijst kunt u richtprijzen van gebruikte auto's opzoeken.

Wij denken dat de Seat Altea XL1.8 TSI een handelswaarde (inkooprichtprijs) heeft van ca. 5.000 euro en een verkoopwaarde (verkooprichtprijs) van 7.500 euro. Voor de diesel denken we dat de handelswaarde 6.200 euro is bij een verkoopwaarde van 7.900.

Richtprijzen bij verkoop door een Bovag Autobedrijf met garantie en inkoop door het autobedrijf. In deze richtprijzen is het verschil in uitrusting meegenomen. Verder ziet u dat het verschil tussen in- en verkoop bij de benzine veel groter is, dit heeft te maken met de slechte reputatie van de 1.8 TSI motor.

De verkoper (een autobedrijf) redeneert in handelsprijzen, vanuit die achterliggende gedachte komen ze aan een inschatting van 1.500 euro. Echter wij denken dat het in dit geval passender is uit te gaan van de verkooprichtprijzen omdat u als koper gedupeerd bent en gecompenseerd moet worden. Daarom vinden wij een bijbetaling van ca. 400 euro passender.