bougiekabel/bouges vervangen?

Vraag gesteld door Youri van Riemsdyck op 19 oktober 2015

beste, mijn Subaru Forester '99 presteert prima in alle bereiken. Een Subarudealer vertelt dat het ietwat hortende op snelheid komen in sommige gevallen in 1 en 2 zou moeten liggen aan oude bougiekabels en adviseert deze te vervangen. Onderschrijft u deze mogelijkheid ? Ik hoor dat er bougiekabels bestaan met een extra lage inwendige weerstand; verdienen die de voorkeur? De bougiekabels via het dealerkanaal kosten ca 100 euro. Zijn er voordeliger alternatieven?
Bougieopeningen zitten diep in kleppendeksel aan weerszijden (boxermotor) ingebouwd door accu en luchtfilterhuis. Bij vervangen van de bougies is dan bougiesleutel met knie voldoende of moet een bijzondere sleutel worden gebruikt. Heeft vervanging door de Bosch bougies met vier elektroden de vorkeur boven de traditionele NGK's?
dank en vriendelijke groet

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Een voordeliger alternatief voor een bougiekabelset kan via de universele onderdelenleveranciers. Met een kabelset van NGK bent u waarschijnlijk de helft minder kwijt dan een origineel set, met verder geen noemenswaardige concessie in kwaliteit. Een speciale kabelset is naar mijn mening niet nodig.

De bougies zitten inderdaad diep geplaatst. Deze kunnen het best gedemonteerd worden met een bougiedop mét een kniegewricht met daarin een rubber dopje die de bougie vasthoudt wanneer deze losgedraaid is. Met name ook handig om de bougie weer te kunnen monteren in het diep gelegen bougiegat. Overigens zijn de traditionele NGK's goed genoeg maar ik wil wel de voorkeur uitspreken de bougies (geschikt voor LPG) met het juiste aanhaal moment vast te zetten. Daarvoor heeft u wel een momentsleutel nodig.