achterveren en schokbrekers Subaru Forester 1999

Vraag gesteld door Youri van Riemsdyck op 24 april 2018

Beste,
linkachter staat de auto dichter (spatbordrand bij band) op het wiel dan rechtsachter en bepaalde accidentering op de weg geeft een voelbare impact linksachter
* bij 1 kennelijk wat ingezakte veer, adviseert u dan toch beide kanten te doen?
* moet ik zowel veren als schokbrekers vervangen ?
* men heeft diverse diameters veren, maakt dat bij mij iets uit?
* wat is wijsheid als ik nog niet weet of mijn veerlagers/schotels ook aan vervanging toe zijn?
* zijn de verschillende merken schotels/lagers alle uitwisselbaar of moeten veren en schotels bij elkaar horen?
* is er nog onderscheid in stugheid etc.? bijv voor mijn 45 ltr reservewiel-lpgtank?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het vervangen van achterveren en eventueel in combinatie met schokdempers.

Wat mij betreft is één veer vervangen geen optie. Mogelijk is het doorzakken te wijten aan slijtage en heb je met één nieuwe veer wederom een ongelijk veerkarakter op de achteras. En na bijna 20 jaar zou ik serieus overwegen de dempers óók mee te nemen.

Ik weet niet welk type Forester het betreft maar in dempers kom ik hooguit bij de gemiddelde Forester -naast 'n paar verschillende fabrikanten- dempers mét of zonder hoogteregeling tegen. Vermoedelijk in uw geval dus zonder. Dat geldt ook voor de veren waar mét en zonder hoogteregeling varianten van zijn, met daardoor dus wat verschillende specificaties en maatvoeringen.

Wat veren betreft zou u nog kunnen overwegen versterkte vervangende veren te kiezen. Wat mij betreft alleen wanneer u naast de aanwezige gastank ook regelmatig een caravan aan de kogel moet meesjouwen. Zo niet, dan volstaan de voorgeschreven veren en zijn verzwaarde veren ook fors duurder.

De bovenste veerpootlager is wel gewoon te hergebruiken, en wanneer u geen klachten had over rammelende bijgeluiden op klinkerwegen en korte oneffenheden zie ik geen reden tot vernieuwen.

Maar op basis van de juiste uitvoering Forester lijkt mij de voorgeschreven dempers met veren links en rechts de beste investering en niet voor slechts één veer te gaan. Het is uiteraard best een pittige investering maar het gaat om aan slijtage onderhevige onderdelen. Om dan vervolgens slechts het meest versleten onderdeel te vervangen is eigenlijk een onverstandige ingreep.



***

Reactie van Youri van Riemsdyck:

hartelijk dank! ik heb de ondrrhoudsgeschiedenis. daaruit blijkt geen eerdere reparatie aan veren of schokbrekers. vgl de dealer moeten er niveauregelaars onder zitten. vgl hem treedt daarbij wel eenzijdig inzakken op. aan linker ingezakte zijde is de auto bij indrukken en loslaten ook slapper en deint ie wat. rechtsachter stijf en goede demping.
veren zien er puik uit zitten op het oog strak en op hoogte. ik gebruik geen caravan.
originele niveauregelaars kosten 430 ex btw per stuk.
door aftermarkt specialisten geadviseerde dempers van Nipparts worden aangeboden voor 45 tot 157 incl btw per stuk . verschillende uitvoering links en rechts.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Wanneer er sprake is van hoogteregeling verwacht ik dat de veren dus niet het probleem zullen zijn. Twee nieuwe dempers is op zich bij deze leeftijd geen onlogische ingreep maar mogelijk heeft het inzakken inderdaad te maken met één niveauregelaar.

Misschien is een gebruikt exemplaar nog een optie. Daarna zou dan nog vestgesteld kunnen worden of een set nieuwe dempers tóch verstandig is. Overigens is Nipparts een prima aftermarket producent van vooral Japanse onderdelen.