Reparatie Tiguan TSI

Vraag gesteld door Aankoop ford Kuga op 11 april 2017

In juni 2012 kocht ik een tiguan 1400tsi met 41000 op de teller, bouwjaar 2009, speciaal voor het trekken van mijn caravan Hobby Excellent 540UF, 1500kg beladen. Hiermee ga ik ieder jaar naar Spanje of Portugal. Privé rij ik zeer weinig. (Totaal gem. 12000km. Per jaar) Tweemaal naar Spanje geen probleem. Het derde jaar bdegaf de turbo het op de terugreis in Frankrijk en liet er daar een nieuwe in zetten. Kosten ruim 2000€. Ook de waterpomp had het begeven, bleek toen ik de auto na een week in de VW garage in Frankrijk ging ophalen. Liet de auto toen door Anwb naar Ned. brengen. (Geweldige service Anwb) Kosten pomp 650€. Het jaar daarop, dus afgelopen winter, wederom naar Spanje. Op de terugreis ging hij zo af en toe "bokkig" doen als ik vlot gas gaf. Was blij dat ik in Nederland was. Als ik hier zonder caravan rij en normaal rustig rij wat ik altijd doe, merk ik niets. Alleen als ik snel optrek, bokt hij weer even. In de garage hebben ze een proefrit gemaakt en werd geconstateerd dat voor 90% zeker de lagers van de nokkenas moesten worden vervangen. Kosten € 2700. Mijn vertrouwen is wel erg ver zoek bij deze auto. Wat moet ik doen? Wederom laten repareren, en hopen dat alles weer goed is ( raar genoeg vind ik het verder een fijne auto en rijd hij fijn) of lever ik hem in en koop een andere waarbij de geschatte reparatiekosten in mindering worden gebracht op de inruil?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft in 2012 uw auto gekocht. Deze was destijds drie jaar oud. De auto heeft niet veel kilometers gereden. U heeft in 2015 een nieuwe turbo en waterpomp moeten aanschaffen. Nu moeten de lagers van de nokkenas worden vervangen.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 8 jaar oud. Daarbij kunt u niet meer zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten.Het hangt in dit geval dan af van de kilometerstand, het gebruik en het onderhoud of u de verkoper voor ( een deel van ) de kosten kunt aanspreken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

U vraagt of het verstandiger is om de auto te laten repareren of in te ruilen. Ik zal deze vraag nog voorleggen aan onze technische collega's.




***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U vraagt of u het beste kunt inruilen of repareren nu de auto inhoudt bij optrekken en de dealer demkt dat de nokkenaslagers vervangen moeten worden.

Bij elke storing is mijn 1e vraag altijd, wat is de oorzaak en is die verholpen?

Inhouden bij accelereren kan vele oorzaken hebben. Een regelmatig voorkomend probleem bij deze motoren is een uitgerekte distributieketting wat mogelijk deze problemen kan veroorzaken. Kettingspanner en nokkenasversteller kunnen de oorzaak zijn. De timing van de motor klopt dan niet meer met vervuiling en inhouden tot gevolg.

U geeft aan dat de garage denkt dat de nokkenas lagers vervangen moeten worden maar ik zie geen relatie met inhouden tijdens accelereren.

Wat is volgens de garage de oorzaak van de problemen met de nokkenaslagers? Als die niet bekend is kan het probleem zich weer voordoen.