Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Spanrol distributieriem losgeraakt

Vraag gesteld door Hans0 op 6 mei 2018

Na het vervangen door de garage van het uitlaatspruitstuk, homokineet, fusekogel (Fiat Multipla, 2001, 214163km) maakte de motor bij wegrijden, 50meter, veel lawaai.
Het bleek een los geraakte spanrol. volgens de garage geen schade aan de motor bij z'n klein stukje rijden, anders dan dat we snelweg op waren gegaan. Zij zeggen dat ze daar niet aan hebben gezeten.
Distributieriem is vervangen 3/4 jaar geleden (191167km) door de zelfde garage.
Kan er toch motorschade zijn ontstaan? en hoe kunnen wij dat horen, merken?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Na diverse reparaties is de spanrol van de distributieriem losgelopen en u vraagt of er een verband is.

Ik zie geen verband tussen de reparaties die gedaan zijn en het losraken van de spanrol van de distributie.

Als de distributieriem niet van tijd is geweest zal er ook geen schade ontstaan aan de motor.

Is er bij 214.000 km een complete distributieset op gegaan of uitsluitend een distributieriem? Verder is het mij niet duidelijk of er een bout losgelopen is of dat het lager van de spanrol stuk is.

Als de motor is blijven lopen en nu normaal presteert hoeft u niet bang te zijn voor schade.




***

Reactie van Hans0:

Er is toen een complete distributieset op gegaan. De bevestiging was los gelopen, zo vertelde de monteur. De motor ruikt wel een beetje verbrand, maar start goed en loopt netjes stationair en komt goed op snelheid.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

In dat geval zal de motor verder geen schade hebben.

Is de oorzaak bekend van het loslopen van de bout van de spanrol? Een bout van een spanrol loopt niet zomaar los.
In de beschrijving staat dat zelfborgende bouten en moeren vervangen dienen te worden en met een momentsleutel aangehaald.