Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

second opinion over vastlopen motor

Vraag gesteld door Frits Pintail op 4 oktober 2016

Ik heb Ford mondeo 2.0 16V Titanium wagon 145PK.
13 mei 2016 160000km beurt na 8 jaar.
Afgelopen week kwam ik terug uit Frankrijk. Op de autoroute slaat stuurbekrachtiging eruit en het alarmlichtje van de accu gaat branden.
Diagnose van Forddealer in Fr.: waterpomp kapot, Multi riem kapot, motor oververhit geweest. Grote schade aan motor. Auto wordt nu gerepatrieerd naar mijn Forddealer in NL.
Ik vind dat dit niet had moeten gebeuren en wil mijn garage hierop aanspreken. Volgens facturen is nog Multi riem en waterpomp ooit vervangen.
Voordat ik gesprek heb, wil ik een onafhankelijk oordeel hebben van een deskundige. Vraag is of ik de garage verantwoordelijk kan stellen.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

De multiriem van uw auto is stuk gegaan met motorschade als gevolg. U vraagt of u uw garage hiervoor aansprakelijk kunt stellen.

U schrijft dat de stuurbekrachtiging uitviel en dat het controlelampje van de dynamo ging branden maar niet hoe u op dat moment gehandeld heeft. Bent u direct gestopt of bent u doorgereden ?

Een technisch onderzoek zal uit moeten wijzen wat er precies gebeurd is en in welke volgorde. Voor een technisch onderzoek kunt u terecht bij CEDbergweg of bij DEKRA.

Als dit bekend is zal er onderzocht moeten worden of uw garage iets te verwijten valt.