remslangen

Vraag gesteld door jareulen op 16 december 2017

Ik heb een Fiat Ducato als camper uit 2004 met 80.000 km op de teller.
Onlangs las ik in de kamperauto , tijdschrift van de NKC dat de remslangen van de fiat voorzien zijn van rubber hoesjes tpv de remkabels.De keurmeester verwijderde deze omdat daar roestvorming optreed.Is dat bij elk model het geval. Het afsnijden lijkt mij risicovol daar de kans bestaat dat je de remslangen beschadigd.Kan je ze dan beter preventief vervangen! Ik heb mijn garage er nog nooit over gehoord.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraagt over de remslangen van uw Fiat Ducato.

Ik vermoed dat u doelt op een beschermende bekleding om de remleidingen. Dat is wezenlijk iets anders dan de remslangen en remkabels. De remleidingen zijn van metaal en worden soms op bepaalde vocht gevoelige locaties beschermd door een plastic laagje om roest te voorkomen.

Soms komt het voor dat door veroudering van het materiaal er vocht kruipt onder deze bescherming en corrosie alle kans krijg de leiding aan te vreten. in zo'n geval is het beter dit materiaal weg te snijden en desnoods de leidingen op een andere manier te beschermen. Het wegsnijden is geen probleem en is er geen risico dat de stalen leiding daardoor beschadigd wordt.



***

Reactie van jareulen:

nee het gaat niet om de remleiding, maar om de remslang
Zoals ik al zei zit er een rubber hoesje cq kap over de remslang tpv de aansluiting met de remleiding.Er zou water tussen de remslang en dit kapje lopen,omdat dit kennelijk niet waterdicht is en het water kan ook niet weglopen, wat overmatige roestvorming zou geven tpv de overgang remleiding/remkabel



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het gaat dus om de overgang tussen de remslang (rubber) en de remleiding. Kennelijk zit daar een kapje om water tegen te houden maar daar vervolgens toch de aansluiting kan laten corroderen.

Ik ken dit specifieke Ducato verschijnsel niet maar klinkt heel plausibel. Verwijderen lijkt mij geen probleem mits met voorzichtigheid. De remslang mag natuurlijk niet beschadigd raken.