Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kan een koppakking lek worden door een te hete motor

Vraag gesteld door Anton Huitema op 16 oktober 2016

Enige tijd geleden heeft mijn renault twingo van 07-2013 (35000 km) een onderhoudsbeurt gehad. Men is toen vergeten de dop van expansie vatje terug te plaatsen. Tijdens het rijden ben ik koelvloeistof verloren en liep de motor warm, rode lampjes gingen branden. Laten afkoelen en bij dichtstbijzijnde Renault garage koelvloeistof laten bijvullen en nieuwe dop laten plaatsen. Kort daarna gaf auto problemen, 2 x naar garage en niks gevonden, alleen moest er wel koelvloeistof worden bijgevuld. Problemen bleven en later zei men dat de koppakking lek was. Hoe groot is de kans dat deze (bij een redelijk jonge auto) lek is geraakt door het warmlopen van de motor. we rijden nu al enkele maanden met de klachten.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over een mogelijk defecte koppakking na een oververhitte motor.

En lekke koppakking ontstaat in veel gevallen naar aanleiding van een koelingsprobleem met oververhitting als gevolg. De brandende rode lampjes als gevolg van een oververhitte motor is voor mij betreft overduidelijk een oorzakelijk verband met de lekke koppakking. Het mag duidelijk zijn dat de vergeten dop, de vervolgens te hete motor en uiteindelijke de lekke koppakking met elkaar in verband gebracht kunnen worden. Ik ben dan ook van mening dat u de betreffende garage voor deze schade aansprakelijk zou moeten stellen.