waardevermindering bij aanschaf auto die schade blijkt te hebben

Vraag gesteld door JanD52 op 18 mei 2017

Heb een zoals in de Autoscout-advertentie stond: Renault Espace in Nieuwstaat ( met 6 maand gerantie en 3 jaar fabrieksgarantie) gekocht en voor een beurt direct naar de Renaultdealer gebracht. Daar bleek niet alleen een lekkende krukas-pakking, maar dat schijnt vaker voor te komen, en wordt onder de fabrieksgarantie gerepareerd, maar ook bleek de rechter-draagarm van de auto vervangen, én: de auto heeft -goedwerkende- "Vreemde"deuren. De algemene garage waar ik hem gekocht heb importeert buitenlandse Renaults "met de kop eraf", deze Ranult komt oorspronkelijk uit België. De auto rijdt op zichzelf goed, ook volgens de Chef Garage van Renault Meppel. Toch rijd ik niet in een auto "in nieuwstaat" maar: waar rijd ik eigenlijk in, en hoeveel waardevermindering heeft deze verassingen opgeleverd?? De verkoper is best bereid over de brug te komen: nu nog een redelijk ( en ook door de ANWB geadviseerd bedrag/verschil. Ik kreeg € 28.000 terug voor mijn vorige auto, voor deze--8000 km-- heb ik € 36.000 betaald.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht bij een garage. Deze garage handelt onder meer in geïmporteerde auto's. U heeft uw auto gekocht als "in nieuwstaat". Er blijkt dat de auto echter schade kan hebben gehad. Mogelijk is er sprake van waardevermindering.

Koop

Als u een auto koopt mag u verwachten dat deze voldoet aan de informatie die daarover bij de koop is gegeven. U heeft als koper hierbij een onderzoeksplicht. U moet onderzoeken wat u koopt. De verkoper moet vertellen wat hij weet van de auto. Hij hoeft de auto niet eerst te onderzoeken.

In uw geval is de vraag wat u mocht verwachten. Is bij de koop aangegeven dat de auto schadevrij zou zijn dan mag u dat ook verwachten. Ook is van belang dat de auto is geïmporteerd. De geschiedenis van de auto is dan immers moeilijk of niet te achterhalen. De vraag is of u dit bekend was.

Keuring

U geeft aan dat er gebreken zijn aan de auto en een mogelijke waardevermindering. U zou de auto kunnen laten keuren om de staat hiervan en eventuele waardevermindering te kunnen bepalen. Dit kan bijvoorbeeld bij CED of DEKRA. Pas na een keuring is duidelijk wat de staat van de auto is en of de waarde van de auto overeenkomt met wat u daarvoor heeft betaald.

Ontbinding

Mocht u een schadevrije en/of niet-geïmporteerde auto verwachten dan zou u in dit geval de koop kunnen ontbinden. U heeft dan namelijk de koop gesloten op grond van onjuiste informatie. In plaats van ontbinden zou u er ook voor kunnen kiezen om als schadevergoeding een mogelijke waardevermindering te eisen.

Garantie en de wet

Indien u geen beroep kunt doen op ontbinding, heeft u voor gebreken in ieder geval recht op garantie. Naast de garantie is er ook de wet waar u een beroep op kunt doen.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.




***

Reactie van JanD52:

In aansluiting op het bovenstaande antwoord: De schade bleek pas toen het spatscherm onder de motor werd verwijderd: dat had ik als koper niet kunnen doen/dat kan in redelijkheid niet van mij gevraagd worden. De verkoper vermeldde ook dat de auto dealer-onderhouden was, maar Renault kan in de onderhoudsgeschiedenis van de auto niets vinden over he vervangen van een draagarm, of het vervangen van alle vier de deuren. De verkoper heeft aangeboden eventueel een gelijkwaardige auto te leveren, maar ik zelf heb het liefste ontbinding. Het allerliefste had ik mijn ingeruilde auto terug, maar die heeft de verkoper al weer verkocht. Wat is wijsheid/kunt u mij aanraden?



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Of het verstandig is om dekoop al dan niet te ontbinden kan ik u niet zeggen. U zou de auto kunnen laten keuren om te zien of deze verder in goede staat is. Blijkt dit niet zo te zijn dan kan ik mij voorstellen dat u de koop wenst te ontbinden.

Betreft het een Bovag garage en heeft u de auto met Bovag garantie gekocht, dan kunt u uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen indien u er met de verkoper niet uitkomt. Is de Geschillencommissie niet bevoegd, dan zult u in dat geval uw zaak aan de rechter voor moeten leggen. Uw mogelijkheden hangen af van wat u kunt aantonen.

U hoeft inderdaad de bumper er niet af te halen. Maar navraag over het verleden van de auto is wel van belang. Mocht zijn toegezegd dat de auto schadevrij was dan zult u dit aannemelijk moeten kunnen maken.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering dan raad ik u aan deze in te schakelen.



***

Reactie van JanD52:

Dank voor het meedenken! De auto is inmiddels onder Fabrieksgarantie gerepareerd, volgens de Renaultdealer rijdt de auto uitstekend ( vind ik ook) en verder heeft de verkoper € 2500,00 terugbetaald als compensatie. Zaak gesloten.