kurzzetkennzeichen niet geldig in Nederland

Vraag gesteld door hschuler op 25 april 2016

Ik wil een auto kopen bij een particulier in Duitsland i.v.m. de lagere kosten. Ik voel er dus niet voor om een bedrijf in te schakelen maar wil zelf een kurzzeitkeenteken aanvragen. helaas is die niet geldig in Nederland. Wat zijn de gevolgen als ik hiermee tóch in Nederland ga rijden?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de gevolgen kunnen zijn wanneer u met een kurzzetkennzeichen ongeoorloofd in Nederland rijdt.

Formeel mag dat inderdaad niet en kan bij aanhouding de nog de resterende BPM en een boete van maximaal dat zelfde bedrag opgelegd worden. De risico's op aanhouding zijn misschien niet erg groot maar de gevolgen derhalve wel. Dan wordt goedkoop al gauw duurkoop.



***

Reactie van AASchalk:

De regelgeving rondom het importeren van auto's en dan met name wat betreft de te voeren kentekens is helaas een grote brei waarin ik tot op heden nog niemand heb gesproken die het echt allemaal op een rijtje heeft. Ook de ANWB op deze site geeft wel aan wat er niet mag e.d. maar er is nergens een eenduidig verhaal te vinden hoe het dan WEL (legaal !) moet.
Medewerker van de Belastingdienst (Autotelefoon) kon mij met 100% zekerheid vertellen dat een auto gewoon NIET op de Nederlandse wegen mag rijden als de belastingplicht niet (of niet geheel) is voldaan. Dat kan dus, afhankelijk van het land van herkomst, betekenen Invoerrechten, BTW en BPM.
Het export kenteken zoals in Duitsland verkrijgbaar, levert dus slechts zekerheid tot de NL grens. Daarna bent u formeel in overtreding !
Een 1-daags kenteken aanvragen bij de RDW voor de dag waarop u vanuit Duitsland naar NL zou rijden dekt de lading ook niet. Dit kenteken is bedoeld om vanaf uw woonplaats naar het dichtst bijzijnde RDW keuringsstation te rijden (en terug) op de dag van keuring. Tenzij u precies op de grens zou wonen is dat dus niet van toepassing.
Het handig gebruik maken van de ("geleende ?") handelaren platen is in feite ook een overtreding van de wettelijke regels. Deze groene platen zijn bedoeld voor het maken van een proefrit of voor het verplaatsen van de auto over de weg tussen gedeeltelijke plaatsen van herstel (bijv. van de garage naar de spuiterij en weer terug o.i.d.).

Op internet zie je veel aanbiedingen van firma's die dit allemaal wel voor je regelen, inclusief kenteken platen maar MIJN voorzichtige conclusie is dat er in die gevallen altijd een beroep gedaan wordt op gedoogbeleid van de overheid maar het nooit helemaal echt in de haak is.
Tenzij iemand mij het waterdichte bewijs levert dat het anders is (graag !!!) stel ik vast dat er slechts 1 volkomen legale manier is om je auto uit het buitenland voor de deur te krijgen en dat is op een trailer c.q. autoambulance !
Die kun je huren (als aanhanger of oprijwagen) maar je kunt het ook uitbesteden aan professioneel trailertransport. Hoe dan ook moet je met minimaal zo'n 300 Euro kosten rekening houden.

Ik daag de experts van de ANWB hierbij dan ook uit om, in het kader van behartiging van ledenbelangen, dit item aan de kaak te stellen bij de verantwoordelijke instanties.

De halsstarrige opstelling van de BD (puur gericht op formele naleving van regels) dient geen enkel doel.
Een "importeur" van een in het buitenland aangekochte auto doet dat niet met de intentie om per definitie belasting te ontduiken. Het is m.i. zeer vreemd dat dit hiaat niet met een tijdelijk "import kenteken" af te dekken is....



***

Reactie van AASchalk:

UPDATE:

Na consultatie van 1 mijner oud-collega's bij de politie Rotterdam (team Verkeer) bleek mij dat er wellicht mogelijkheden zouden zijn door het aanvragen van een tijdelijke vrijstelling van BPM via de website van de Belastingdienst.
Ik had dat vrijstellingsverhaal echter al eens gelezen en het leek ook hier niet helemaal de lading te dekken dus.......wederom de Belastingdienst (de Autotelefoon...ja, zo heet het echt !) maar weer eens gebeld....
Nu kreeg ik een medewerker aan de lijn die me vertelde dat de Belastingdienst de grenzen van de mogelijkheden sinds een aantal weken (!!!) wat heeft opgerekt en dat nu het volgende van toepassing is:
Je mag een in het buitenland geregistreerde auto rijdend over de weg vervoeren naar Nederland mits er een kenteken op zit (geregistreerd dus) EN je de aanvraag vrijstelling BPM hebt gedaan via de website van de BD. De bevestiging van die vrijstelling (die je dus ook alleen elektronisch krijgt...alles gaat via de website !) MOET je bij je hebben in de auto.
De vrijstelling duurt ten hoogste 2 weken en je kunt dat slecht 1 keer per jaar doen (zie de website Belastingdienst voor de details).
Men beschouwt wat dat betreft dus ook een Export- of Kurz-Kenzeichen als een "geregistreerd kenteken" en is dus volkomen bruikbaar.
Het aantal dagen dat je dus in NL kunt rijden met een in het buitenland geregistreerd kenteken (ongeacht wat dat precies is) is dus afhankelijk van de duur van de BPM vrijstelling en/of van de geldigheid van het betreffende kenteken. Wat het eerste zijn geldigheid verliest bepaalt dus in feite de einddatum waarna je niet meer mag rijden op deze manier.
Maar.....die tijd kun je dus benutten om naar de RDW te gaan voor goedkeuring, je BPM bepaling te laten doen en te betalen en......je Nederlandse kenteken aan te brengen.
Goed nieuws voor prive importeurs dus.....iets minder goed voor de aanbieders van importservice wellicht.
De BD zou overigens de tekst op hun website nog een keer bekijken en wellicht nog aanpassen omdat het voor hen ook zeer vers is. Mijn opmerkingen en vragen over dit onderwerp waren voor hen aanleiding om te onderzoeken of het nu echt allemaal wel zo duidelijk op de website staat als men het bedoeld heeft.

NB: Ik heb bewust mijn eerdere antwoord laten staan en een update daarop geplaatst zodat de volledige context van het verhaal voor een ieder duidelijk is.
Rest mij aan de ANWB experts te vragen om deze geste van de belastingdienst te verifiëren en wereldkundig te maken op de ANWB website ???



***

Reactie van Jos van der Drift:

Dank voor dit bericht! Het zou mooi zijn wanneer de Belastingdienst een aangevraagde BPM vrijstelling beschouwd als een legaal middel om het kurzzeitkennzeichen ter overbrugging in Nederland te mogen gebruiken. We gaan inderdaad proberen daar een bevestiging van te krijgen. Dat zou bij particuliere import een praktische zorg in een klap wegnemen en het importeren weer wat vergemakkelijken. We hopen gauw op een vervolg!



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het blijkt inderdaad uit de voorwaarden ''Vrijstellingen bij kort gebruik auto of motor in Nederland'' dat dit een legale manier is met een maximale duur van twee weken en niet langer dan de geldigheidsduur van het tijdelijke Duitse kenteken te mogen rijden.

Wanneer je echter in het daadwerkelijke aanvraagformulier terecht komt, staat nog wel als voorwaarden dat het moet gaan om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) die een buitenlands kenteken heeft en in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend is. De BelastingTelefoon Auto meldde echter dat óók het tijdelijke kenteken afgegeven voor export binnen die voorwaarden past. Goed nieuws dus voor particulieren die veelal een Duitse importauto op deze manier tóch legaal in Nederland rijdend op de plaats van bestemming kan krijgen.

Deze aanpassing is van begin maart dit jaar en dus heel recent en zeker belangrijk voor onze informatieverstrekking richting onze leden. Dank voor uw alertheid en zullen zeker gaan kijken hoe we deze wijziging wat meer onder de aandacht kunnen krijgen.

Hier de voorwaarden Vrijstellingen bij kort gebruik auto of motor in Nederland.